Inloggen RegistrerenTip ons Contact Nieuwsbrief Over ons
TabletGuide.nl
11 juli 2012
Bron: Standaard

Wereldwijde onwelwillendheid ten opzichte van betalen voor digitaal nieuws

Telfort live tv kijken tablet iPad

De mens is nog steeds niet bereid om te betalen voor nieuws dat online wordt vergaard. Een onderzoeksteam van de universiteit van Oxford onderzocht in verschillende landen het gedrag omtrent het gebruik van digitaal nieuws. Gemiddeld wil minder dan 5 procent van alle ondervraagden betalen voor het digitaal verkrijgen van nieuws. Bij tablet-gebruikers ligt dat percentage een stuk hoger. Ondanks dat het aandeel van welwillendheid voor betaald digitaal nieuws in totaal klein is zijn de verschillen tussen verschillende demografische groepen groot te noemen.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 6.000 respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en Denemarken.


De computer is nog steeds het meest-gebruikte medium voor het vergaren van nieuws online. Maar de smartphone en de tablet-pc winnen langzaam terrein. Vooral onder jongeren wint de smartphone en de tablet terrein bij online nieuws-consumptie.

De bereidheid om te betalen voor digitaal nieuws is onder jongeren veel groter dan onder ouderen. In de groep jongeren van 16 tot 24 jaar is 13 procent van de ondervraagden bereid om te betalen voor digitaal nieuws. Onder de jeugdigen van 25 tot 35 jaar is dat percentage nog 11 procent. De bereidheid om te betalen voor digitaal nieuws loopt af naarmate de leeftijd van de ondervraagden toeneemt met een bereidheid van slechts twee procent 3 procent bij 55-plussers.

Als je bedenkt dat het gemiddelde percentage minder dan 5 procent bedraagt, dan valt op dat de verdeling over de leeftijd nogal scheef ligt.

De relatie is verder te trekken. De resultaten van het onderzoek van de Oxford University lieten ook zien dat het gebruik van een smartphone of een tablet een relatie heeft met de welwillendheid om te betalen voor digitale nieuws-consumptie.

De nieuwe betaalmodellen die zijn ontstaan na de explosieve groei van het gebruik van smartphones en tablets, ingegeven door Apple’s iTunes, zijn mogelijk oorzaak van deze verandering van de mening van jongeren over het wel of niet betalen voor online nieuws.

Bron: Digital News Report, Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford University.

Auteur: Leon Veraa

Leon is mede-eigenaar en redacteur van TabletGuide.nl. Na zijn studie is hij gaan werken bij de online afdeling van een van de grootste mobiele operators van Nederland als webanalist en online marketeer. Na enkele jaren besloot hij om voor zichzelf te gaan beginnen. Na een korte carriere als freelancer zet hij zich momenteel fulltime in voor eigen online projecten.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn met een * gemarkeerd.

*


Je reactie dient te voldoen aan onze huisregels.