Inloggen RegistrerenTip ons Contact Nieuwsbrief
10 januari 2012

Niets doen is soms de beste marketing

Niets doen

ASUS gooit de eigen ruiten in door direct na de introductie van de Eee Pad Transformer Prime al een opvolger aan te kondigen voor de tablet. De hybride tablet werd vorige week nog groots in Nederland geïntroduceerd, maar inmiddels is er al een betere tablet onderweg. Daarmee reageert het bedrijf direct op nieuwe ontwikkelingen in de markt. Toch is het soms beter om niets te doen. Duidelijkheid en overzicht scheppen is op de lange termijn belangrijker dan ondoordacht maar snel handelen. ASUS is niet het enige merk dat deze fout maakt. Ook Toshiba heeft in het verleden onhandige keuzes gemaakt en lijkt weinig geleerd te hebben van haar fouten.

Primetime

Vorige week was ik te gast bij de Nederlandse productpresentatie van de ASUS Eee Transformer Prime tablet. De afgelopen maanden heeft ASUS flink geïnvesteerd in een wereldwijde marketingcampagne voor de Prime. Het bedrijf wist maandenlang de internationale blogs te beheersen door steeds een nieuw aspect van het apparaat te onthullen. Samen met ‘teasers’ op Facebook en video’s op Youtube wist het bedrijf de bekende buzz in leven te houden.


Voor, tijdens en na de introductie laten onze bezoekersstatistieken duidelijk zien dat bezoekers actief zoeken naar nieuws over de Prime en benieuwd zijn naar de verkoopprijzen. De hybride tablet lijkt dus een commercieel succes te gaan worden, precies zoals ASUS hoopt.

Maar er is ook slecht nieuws. Het apparaat blijkt problemen te hebben met de GPS ontvangst en het ontwerp van de tablet is daar debet aan. Het bedrijf kiest ervoor de GPS specificatie van de Prime website te verwijderen. Mede door de eerlijkheid van ASUS lijkt de consument dit kleine probleem te accepteren. De eerste partijen uitgeleverde Prime’s zijn immers direct uitverkocht.

Mijn verbazing is dan ook groot als ik hoor dat ASUS drie dagen na de Nederlandse introductie tijdens de CES in Las Vegas een opvolger presenteert voor de Prime. Het is een betere tablet die ook ‘Prime’ zal heten. Hij heeft een beter scherm, betere camera en een nieuwe vormgeving, waardoor de GPS sensor wél werkt. En dat allemaal voor een kleine meerprijs, zo garandeert ASUS nieuwsgierige journalisten.

Het kan aan mij liggen, maar in mijn ogen is de Transformer Prime die ik drie dagen eerder gepresenteerd kreeg op slag een verouderd product. Als ik als consument 600 euro gespaard zou hebben voor die Prime, dan zou ik me twee keer bedenken voordat ik de tablet zou kopen.

Om die reden ben ik zo benieuwd naar de redenering achter het introduceren van de verbeterde Transformer Prime. Wist ASUS al langer van de GPS problemen en is dit het antwoord waar al maanden aan is gewerkt? Waarom is de eerste Prime dan ooit tóch op de markt gebracht? Of was het altijd ASUS’ bedoeling om de beide tablets naast elkaar in de markt te zetten? Waarom worden er dan niet meer duidelijke verschillen aangebracht, zodat het kanibalisme tussen de tablets minder wordt?

MeMO 3D

Het is geen toevalligheid of schoonheidsfoutje, want ASUS weet regelmatig onduidelijkheid te creeëren rondom product introducties. Tijdens dezelfde CES in Las Vegas komt het bedrijf ook met twee 7-inch tablets met nagenoeg dezelfde naam. Onder de naam MeMO introduceert ASUS twee tablets met specificaties die dicht bij elkaar liggen. Het kan niet anders of ook deze tablets gaan elkaar opeten. Eén van de twee tablets werd een jaar geleden al aangekondigd onder de naam MeMO 3D, maar die 3D toevoeging is later in het jaar alweer gesneuveld. Ook hier bleken technische problemen ASUS te dwingen tot het doen van concessies.

Wanneer het voor de consument niet duidelijk is wat de kenmerken en verschillen zijn tussen de producten, is hij minder snel geneigd voor die producten te kiezen. Als de potentiële koper niet kan inschatten hoe lang zijn toestel up-to-date zal blijven, zal hij minder snel tot aankoop overgaan. Het kan niet anders of deze onduidelijke product-introducties pakken negatief uit voor de verkopen van de producten.

Toshiba

ASUS is niet het enige bedrijf dat soms onverklaarbare keuzes maakt bij het lanceren van nieuwe elektronica. Ook Toshiba wist ons te verbazen door de AT200 tablet aan te kondigen als opvolger van de AT100, terwijl die laatste nog niet eens in de winkels lag. Dit jaar doen ze hetzelfde door de Excite X10 te presenteren, terwijl wij nog altijd wachten op de AT200.

Door steeds te pronken met wat komen gaat haal je de aandacht van datgene dat je nú moet verkopen. Gek genoeg lijken de bedrijven niet te willen leren van de producenten die de kunst van het introduceren wél beheersen.

De kunst van het niets doen

Apple beheerst die kunst als geen ander. Apple introduceerde de eerste iPad en wist iedereen ervan te overtuigen dat die tablet het hoogst haalbare toestel van dat moment was. Hij deed alles wat hij moest doen en was door en door getest. Steve Jobs kreeg de wereld op het puntje van de stoel en wekenlang stonden er rijen voor de Apple stores.

Een jaar lang bleef de verkoopprijs van de iPad hetzelfde. Een jaar lang bleef het enthousiasme op peil. Want Apple deed één ding heel goed: ze deed niets. Ze reageerde niet op kritiek en ze reageerde niet op geruchten over de opvolger. Laat staan dat ze zelf uitspraken deed over de opvolger.

Toen de opvolger er eenmaal was, werd deze opnieuw groots geïntroduceerd. Er was een jaar aan gewerkt, dus deze tablet was nú het hoogst haalbare. Beter dan de vorige en een must-have, volgens Apple. De oude iPad werd in prijs verlaagd en de nieuwe nam de bekende verkoopprijzen nagenoeg over. Opnieuw stonden er wekenlang rijen voor de Apple stores.

Door de klant geen bot voor te houden, blijft hij tevreden met wat hij heeft of kan krijgen. Zodra je iets beters laat zien, wil de consument dat betere. De enige manier om hem dan nog de oude versie te verkopen is door de prijs aanzienlijk te verlagen. Koop zijn enthousiasme af met kortingen en hij koopt je oude product. Blijf achter je eigen product staan en de consument is bereid voor dat product te betalen.

asus transformer prime (4)

ASUS Eee Pad Transformer Prime

vanaf € 499.95
  • Schermdiagonaal 10.1 inch
  • Besturingssysteem Android 4
  • Schermresolutie 1280 x 800
  • Afmetingen 263 x 181 x 8.3
  • Processor NVIDIA Tegra 3 quad-core processor
  • Gewicht 586
  • Opslagruimte 32 GB / 64 GB /
  • Introductiedatum januari 2012
Alle specificaties >

Auteur: Edwin van der Palen

Edwin is één van de oprichters van TabletGuide.nl. Hij richt deze website in 2010 op, samen met zijn collega Leon. Edwin is tablet freak en volgt het laatste nieuws op de vo... Lees meer

2 reacties

  1. Goed artikel, ik wacht nu al enkele weken ongeduldig op de Prime, en nu ik de mogelijkheid heb hem te bestellen komt Asus met dit nieuws.. Erg zonde, want nu krijg ik het gevoel dat ik een onvolledig product aanschaf, en voor 600 euro wil ik wel 100% zeker zijn dat ik een volldig op punt gezet en superieur product krijg.

  2. Toch maar even wachten op de Ipad 3 dan.
    Kon nog net de bestelling voor de Asus terughalen.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn met een * gemarkeerd.


Je reactie dient te voldoen aan onze huisregels.