android auto

Android Auto werkt niet meer bij mij

Ik gebruik Android Auto bijna elke dag. Het is handig dat ik tijdens het rijden mijn navigatie, muziek en berichten veilig kan bedienen via het scherm van mijn auto. Maar laatst werkte het ineens niet meer. Geen foutmelding, geen reactie, en zelfs geen herkenning van mijn telefoon. Dat was frustrerend. Zeker als je onderweg bent en snel ergens moet zijn.

Ik besloot stap voor stap uit te zoeken waar het probleem zat. Uiteindelijk heb ik het opgelost, en in deze tekst deel ik mijn ervaring en de acties die ik heb ondernomen.

Wat ik merkte toen het misging

Op een ochtend plugde ik mijn telefoon in zoals altijd, maar er gebeurde niets. Het scherm in mijn auto bleef leeg. Mijn telefoon laadde wel op, dus de USB-aansluiting werkte nog. Toch verscheen Android Auto niet. Ik haalde de kabel eruit en probeerde het opnieuw, zonder resultaat. Zelfs na herstarten van de auto en mijn telefoon veranderde er niets. Toen wist ik dat er iets echt mis was.

Dingen die ik als eerste heb gecontroleerd

Mijn eerste gedachte was dat het misschien aan de kabel lag. Ik had al eerder meegemaakt dat een goedkope kabel alleen stroom gaf, maar geen gegevens kon overdragen. Daarom pakte ik een andere USB-C kabel, eentje van hoge kwaliteit die ik eerder voor gegevensoverdracht had gebruikt. Helaas werkte dat ook niet meteen.

Daarna heb ik gecontroleerd of de Android Auto-app nog up-to-date was. In de Play Store bleek dat er een update beschikbaar was, dus die heb ik meteen geïnstalleerd. Vervolgens keek ik bij de instellingen op mijn telefoon of Android Auto nog geactiveerd was en of er mogelijk iets geblokkeerd werd.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan om het op te lossen

Na een paar pogingen had ik een lijstje met acties die ik stuk voor stuk heb uitgevoerd. De combinatie daarvan heeft het uiteindelijk opgelost.

Stappenplan dat ik heb gevolgd

  1. Mijn telefoon opnieuw opgestart
  2. Een andere USB-kabel geprobeerd
  3. Android Auto-app bijgewerkt via de Play Store
  4. In instellingen gezocht naar Android Auto en de opslag en cache gewist
  5. Android Auto-verbindingen op de auto zelf verwijderd
  6. Auto opnieuw opgestart
  7. Telefoon opnieuw gekoppeld via de USB-poort
  8. Toestemming opnieuw gegeven voor toegang tot meldingen, contacten en locatie
  9. Controle van USB-instelling op de telefoon (gezet op gegevensoverdracht)

Na deze stappen verscheen Android Auto weer op het scherm. Het werkte meteen, zonder dat ik iets opnieuw hoefde te installeren.

Veelvoorkomende oorzaken van problemen

Ik heb veel forums doorgespit en gemerkt dat veel mensen soortgelijke problemen ervaren. De meeste oorzaken zijn verrassend eenvoudig op te lossen. Hieronder zet ik op een rij wat er vaak misgaat.

ProbleemOplossing die voor mij werkte
Telefoon wordt niet herkendGebruik van een originele of gecertificeerde USB-kabel
Android Auto start niet automatischUSB-instelling handmatig zetten op ‘Bestanden overzetten’
Verbinding blijft hangenCache van Android Auto wissen via instellingen
Alleen opladen, geen Android AutoTelefoon opnieuw koppelen en gegevensoverdracht toestaan
Android Auto sluit vanzelf afBatterijbesparing uitschakelen voor Android Auto
Problemen na Android-updateApp verwijderen en opnieuw installeren

Extra instellingen die ik heb aangepast

Na het oplossen van het probleem heb ik een paar instellingen aangepast zodat het niet snel opnieuw gebeurt. Zo heb ik batterijoptimalisatie voor Android Auto uitgezet, zodat de app altijd actief mag blijven. Ook heb ik automatische updates ingeschakeld voor Android Auto in de Play Store, zodat ik altijd de nieuwste versie gebruik.

Daarnaast heb ik ingesteld dat meldingen, spraakcommando’s en locatie toegang hebben, zelfs als het scherm van mijn telefoon vergrendeld is. Dat voorkomt onderbrekingen als ik rijd.

Wat ik geleerd heb van deze storing

Het lijkt misschien een technisch probleem, maar in de meeste gevallen ligt het aan iets kleins. Een slechte kabel, een instelling die onbedoeld is aangepast of een update die net niet goed is gegaan. Door geduldig alles te controleren en stap voor stap aan te passen, kreeg ik het uiteindelijk weer aan de praat.

Sindsdien werkt Android Auto weer zoals het hoort. Ik sluit mijn telefoon aan en binnen een paar seconden zie ik het vertrouwde menu. Navigatie via Google Maps, Spotify en WhatsApp lopen soepel, en ik hoef er tijdens het rijden niet meer naar om te kijken.

Mijn conclusie

Als Android Auto bij mij niet werkte, dacht ik eerst aan een groot technisch probleem. Maar de oplossing bleek uiteindelijk te zitten in een paar eenvoudige stappen. Door goed te kijken naar de kabel, instellingen en appversie kon ik het zelf oplossen. Sindsdien zorg ik dat alles up-to-date is en gebruik ik altijd een goede kabel. Zo voorkom ik dat ik onderweg voor verrassingen kom te staan.

Feline
Feline is een echte tablet freak. No way dat zij de deur uit gaat zonder tablet. Volgens insiders slaapt ze er zelfs mee...