Ik wilde een film kijken op Netflix, maar kreeg ineens de melding: “Foutcode NW-3-6”. De app startte wel, maar ik kon niets afspelen. Na wat zoeken bleek het een fout te zijn die te maken heeft met de netwerkverbinding. Gelukkig was het goed op te lossen.
Wat betekent NW-3-6?
Deze foutcode betekent dat mijn apparaat (zoals smart-tv, PlayStation, Xbox of settopbox) geen verbinding kan maken met de Netflix-server. Vaak komt dat doordat:
- De instellingen van mijn internetverbinding niet goed stonden
- Mijn apparaat geen toegang kreeg tot het netwerk van Netflix
- De router of modem tijdelijk niet goed werkte
Wat ik heb gedaan om het op te lossen
Dit zijn de stappen die ik volgde:
- Ik herstartte mijn apparaat
Eerst schakelde ik mijn tv of console helemaal uit en weer aan. Soms helpt dat al. - Ik controleerde mijn wifi- of internetverbinding
Mijn apparaat had soms geen goed IP-adres of DNS-server. Ik controleerde of ik verbinding had met internet door een andere app te openen of een browsertest te doen. - Ik startte mijn modem en router opnieuw op
Door de stroom even van mijn modem en router te halen (minimaal 30 seconden), werden de netwerkinstellingen ververst. - Ik sloot mijn apparaat direct aan met een netwerkkabel
Als ik via wifi verbonden was, probeerde ik het tijdelijk met een kabel. Dat werkte vaak beter. - Ik stelde DNS-instellingen handmatig in (geavanceerd)
Op sommige apparaten kun je de DNS-server handmatig instellen. Ik gebruikte bijvoorbeeld de DNS van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4). - Ik controleerde of Netflix zelf storing had
Via statuspagina’s of sociale media keek ik of het probleem bij Netflix lag. Dat bleek niet zo te zijn.
Wat als het probleem blijft?
Als de foutcode terugkeert:
- Controleer ik of andere apparaten op hetzelfde netwerk Netflix wel openen
- Schakel ik mijn internetprovider in als mijn verbinding instabiel is
- Zet ik het apparaat terug naar fabrieksinstellingen als laatste optie
Conclusie
De Netflix-foutcode NW-3-6 wijst meestal op een lokaal netwerkprobleem. In mijn geval loste herstarten van modem, router en apparaat het al op. Soms helpt het om tijdelijk met een netwerkkabel te verbinden of DNS handmatig in te stellen. Als niets helpt, is het verstandig om contact op te nemen met je internetprovider of de klantenservice van Netflix.








Reageer