De foutmelding 403 in de Play Store kan verschillende oorzaken hebben. Één oplossing voor dit probleem bestaat dan ook niet. Kijk of met onderstaande oplossingen het probleem verholpen kan worden.
DE 403 FOUT KOMT SOMS VOOR
Als de 403 foutcode soms voorkomt kun je het downloaden telkens opnieuw proberen. Annuleer de download en probeer de app opnieuw te downloaden, net zolang totdat dit lukt. Probeer een logica te vinden wanneer je de Android apps wel kunt downloaden in Google Play en wanneer niet. Op welk netwerk (WiFi / 3G) lukt het wel en op welk netwerk niet? Lukt het wel bij andere WiFi netwerken?
DE 403 FOUT KOMT ALTIJD VOOR
Geeft Google Play altijd een foutmelding bij het downloaden, dan zijn er enkele mogelijkheden om het probleem (mogelijk) op te lossen. Dit zijn enkele:
1) Probeer een soft reset. Houdt de aan/uit-knop 10 seconden achter elkaar ingedrukt. De tablet start opnieuw op en wist al het werkgeheugen. Je gegevens blijven bewaard. Mogelijk verhelpt dit het probleem.
2) Controleer of je tablet voorkomt in de officiële lijst met ondersteunende apparaten van Google:
https://support.google.com/googleplay/answer/1727131
Komt je tablet hier niet in voor, dan heeft de fabrikant voor deze tablet geen officiële Google licentie gekregen en waarschijnlijk via een omweg de Play Store willen installeren. Helaas zul je een alternatieve methode moeten vinden om apps te downloaden op je Android tablet. Hier vind je hulp:
http://www.tabletguide.nl/3413/applicaties-installeren-op-een-android-tablet-zonder-android-market/
3) Probeer de gegevens van de Play Store zelf eens te resetten. Ga naar Instellingen > Apps en ga naar het tabblad 'Geef Alle apps weer' of 'Alle apps'. Selecteer de app van de Google Play Store en druk op Gegevens wissen en Cachegeheugen (buffergeheugen) wissen. Ga daarna terug naar alle apps in de App manager en selecteer de app Downloadbeheer. Druk ook hier op Gegevens wissen en Cachegeheugen (buffer) wissen.
4) Soms zijn er inlogissues met andere apps. Open alle Google apps een voor een, die op je tablet staan, en controleer of je hier met hetzelfde Google account bent ingelogd. Log desnoods uit met het account, dat is het beste. Vooral de verouderde Google Talk app (tegenwoordig Hangouts) kan problemen veroorzaken. Open deze app en log uit.
5) Zet de synchronisatie van je Google account even uit (hoe: zie de Android Tablet Tips & Trucs) en start de tablet opnieuw op. Zet de synchronisatie daarna weer opnieuw aan.
6) Controleer of er genoeg opslagruimte vrij is op de tablet. Dit kan soms de 403-fout veroorzaken.
7) Heb je een sd-kaart geplaatst? Ontkoppel deze dan eens. Mogelijk is de koppeling verkeerd gegaan. Kijk of je zonder sd-kaart ook apps kunt downloaden of dat dat nog steeds niet kan.
8) Ga na of in je thuisnetwerk (WiFi) de poorten TCP en UDP 5228 niet geblokkeerd zijn. Deze heb je nodig om apps te kunnen downloaden in Google Play.
--------------------------------------------------
Graag vernemen we van iedereen die deze foutmelding tegenkomt in de Play Store of een van bovenstaande procedures heeft geholpen en zo ja, welke. We proberen iedereen zoveel mogelijk te helpen op TabletGuide maar helaas is dit soms een hardnekkig probleem! Heb je een andere oplossing voor het 403-issue? Laat het dan weten in een antwoord of opmerking!