Ik neem aan dat het opnieuw opstarten het probleem verhelpt en je weer normaal kunt werken totdat het bovengenoemde probleem zich weer voordoet?
System UI is de System User Interface. Met andere woorden, de app die het Android-uiterlijk aan je weergeeft, met de achtergrond en (bijna) alle knoppen enzovoorts.
Helaas is dit een systeemkritieke app die je nodig hebt om met Android te kunnen werken. Zeer waarschijnlijk is een bestand corrupt geraakt in deze app, in het geheugen of in een andere belangrijke app die hiermee moet samenwerken.
Probeer eerst eens een soft reset. Mogelijk zit het probleem in een cache (buffer) geheugen en verhelp je het daarmee. Meer info over een soft reset vind je hier:
http://www.tabletguide.nl/tip/hoe-reset-ik-mijn-android-tablet/
Helpt dat niet? Ga dan eens na welke app(s) je geïnstalleerd hebt in de periode voor de eerste foutmelding van System UI. Heb je toevallig een app geïnstalleerd die iets met de achtergrond van Android doet of het uiterlijk veranderd? Verwijder deze app dan en start de tablet opnieuw op met een soft reset. Mogelijk is een foute app het probleem.
Probeer ook eens een virusscanner. Misschien is er een app die niet zo'n goede bedoelingen heeft. AVG (Antivirus Gratis van ontwikkelaar AVG Mobile) is een gratis scanner. Installeer deze en laat 'm eens goed scannen. Mogelijk worden problemen herkent en deïnstalleer de potentieel gevaarlijke apps.
Werkt dit allemaal niet, dan kun je mogelijk alle apps, die je zelf geïnstalleerd hebt, deïnstalleren om te kijken of dat helpt.
Als laatste optie heb je de hard reset of terugzetten naar fabrieksinstellingen. Je bent dan wel alle data op je tablet kwijt. Zorg dus voor een goede back-up van al je documenten zoals foto's enzovoorts.