App Store genereert meer omzet dan Play Store

0

Google domineert met haar besturingssysteem Android het internationale podium. Apple slaagt er echter met haar platform iOS in om meer omzet te genereren. De honderd meest gedownloade apps leverden Apple een bedrag van 83,8 miljoen dollar op.

Dat blijkt uit berekeningen van Sensor Tower.

Als je over straat loopt en je ogen goed de kost geeft, is de kans groot dat je iemand aantreft die een Android-smartphone in zijn zak heeft zitten. Nederland kent ook veel iPhone-gebruikers, maar deze groep is een stuk kleiner dan Android. Wereldwijd heeft Google naar schatting een marktaandeel van 85 procent. Op grote afstand volgt Apple met een aandeel van zo’n 14 procent. Het resterende deel is een mengelmoesje en beslaat onder meer Windows Mobile, BlackBerry OS, KaiOS en ga zo maar door.

Omzetcijfers

Je zou verwachten dat Google door de dominante positie verreweg de meeste omzet binnen harkt met de Play Store. Niets is echter minder waar. Als we naar de eerste drie maanden van dit jaar kijken, dan overtreft Apple de zoekgigant met gemak. Het in Cupertino gevestigde bedrijf verdiende met de verkoop van de honderd meest populaire apps 83,8 miljoen dollar. In de Play Store leverde de top honderd Google slechts 51 miljoen dollar, bijna twee derde minder dan Apple.

Als je goed naar de bovenstaande grafiek kijkt, valt je misschien iets op. Sinds 2016 groeit de omzet van zowel de App Store als de Play Store nagenoeg in dezelfde mate. Tussen 2014 en 2019 bedroeg het gemiddelde groeipercentage -compounded annual growth rate of CAGR- van de App Store 31,3 procent. De omzet van de Google Play Store steeg in deze periode gemiddeld met 31,2 procent.

Het zal je niet verbazen dat games de hoogste omzet opleveren. De honderd meest gedownloade games leverden Apple het afgelopen kwartaal 70 miljoen dollar op. Bij Google was dat 48 miljoen dollar. Sensor Tower benadrukt dat Android-gebruikers het afgelopen kwartaal gemiddeld 14,3 procent meer besteedden aan games in de Play Store. Mensen met een iPhone of iPad gaven gemiddeld 9,4 procent minder uit. Apple verdiende met de top honderd niet-gaming apps 23,3 miljoen dollar. Google volgt in dezelfde categorie op ruime afstand met 7 miljoen dollar. Dat is een verschil van maar liefst 232 procent.

Tot slot meldt het onderzoeksbureau dat iOS-gebruikers door de bocht genomen 88 procent meer uitgeven in de App Store dan fandroids. Voor een belangrijk deel wordt dit veroorzaakt omdat het marktaandeel van Google in ontwikkelingslanden vele malen groter is dan dat van Apple.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer