App-ontwikkelaars stappen naar Europese Commissie

0

De makers van de apps Kidslox en Qustudio hebben aangeklopt bij de Europese Commissie. Zij zijn het niet eens met de beslissing van Apple om hun apps uit de App Store te verwijderen. Zij denken dat dit komt omdat hun apps te veel lijken op Apple’s Schermtijd. Marketing-topman Phil Schiller zegt dat de makers meer informatie verzamelen dan de bedoeling is en ze daarom geweerd worden uit de App Store.

Met de komst van iOS 12 introduceerde Apple een nieuwe feature: Screen Time, of in het Nederlands Schermtijd. Bezorgde (of verantwoorde) ouders houden hiermee precies bij wanneer, hoe vaak en hoelang apps worden gebruikt op een iPad of iPhone. Ze kunnen tevens limieten opleggen aan de hoeveelheid schermtijd. Als deze tijd om is moeten kinderen eerst toestemming vragen of ze nog wat langer mogen spelen of kijken. Als ze horen te slapen maar stiekem toch op social media actief zijn, kunnen ouders met Schermtijd deze apps op bepaalde tijdstippen blokkeren.

Apple is vanzelfsprekend niet de enige die tools aanbiedt voor ouderlijk toezicht. In de App Store zijn letterlijk enkele tientallen apps te vinden die hetzelfde of iets vergelijkbaars doen. Volgens The New York Times verwijderde Apple in het afgelopen jaar elf van de zeventien populairste apps voor ouderlijk toezicht. Kidslox en Qustudio zijn de meest recente slachtoffers daarvan. De makers van deze apps menen dat ze uit de App Store geweerd worden vanwege Apple’s Schermtijd. Uit onvrede zijn ze daarom naar de Europese Commissie gestapt.

Reactie Apple

Phil Schiller, het hoofd van Apple’s marketingafdeling, heeft op de kwestie gereageerd. Via MacRumors laat hij weten dat het offline halen van de apps niets heeft te maken met eventuele gelijkenissen met Schermtijd. Volgens de topman maken de apps gebruik van Mobile Device Management (MDM) heet. Deze techniek is ontwikkeld voor het bedrijfsleven om werknemers nauwlettend te controleren wat ze op hun apparaten doen. Het is nooit de bedoeling van MDM geweest om app-ontwikkelaars deze mate van informatietoegang te geven.

Het beleid van de App Store staat al langer onder druk. In maart klaagden Kaspersky en Spotify dat Apple teveel macht in handen heeft en haar positie misbruikt om apps van derden te weren. Andere ontwikkelaars hebben in het verleden meer dan eens geklaagd dat zij het eerste jaar dat de app in de App Store verschijnt een hap van 30 procent moeten afstaan aan het techbedrijf. Dat vinden zij oneerlijk, omdat ze zelf alle kosten voor de ontwikkeling van de app moeten betalen. Google hanteert hetzelfde beleid en zei bij monde van Sundar Pichai, CEO van het bedrijf, dat hij niet van plan is om dit op korte termijn te veranderen.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) verricht momenteel onderzoek naar Apple’s beleid van de App Store. De waakhond zegt klachten te hebben gekregen van app-ontwikkelaars die mogelijk op machtsmisbruik lijken. In dat geval kan de ACM paal en perk stellen aan de praktijken van Apple.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer