Spotify bereikt nieuwe mijlpaal

0

Spotify mag een mijlpaal aan haar geschiedenis toevoegen. Voor het eerst sinds haar oprichting telt de muziekstreamingdienst 100 miljoen betalende abonnees. Het totaal aantal leden stootte door naar 217 miljoen. Ondanks de miljoenen nieuwe leden lijdt het bedrijf nog altijd verlies.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Spotify.

Het is 2006 als Daniel Ek en Martin Lorentzon Spotify oprichten. Het idee achter de dienst was simpel: gebruikers zouden altijd en overal toegang tot een onuitputtelijke muziekbibliotheek moeten hebben. Niet altijd rondlopen met een fysiek apparaat met daarop jouw gehele muziekcollectie, maar een streamingdienst die 24/7 toegankelijk is. Het idee van de mannen veranderde het verdienmodel van de muziekindustrie en eigenhandig een einde maakte aan de losse verkoop van mp3-spelers. Kun jij je een leven zonder muziek streamen voorstellen?

100 miljoen

Voor iedere stream betaalt Spotify de artiest een klein bedrag. De muziekdienst behaalt haar inkomsten uit abonnementen en de verkoop van reclameruimte. Leden hebben de keuze uit een premium lidmaatschap of een gratis account. In het eerste geval betalen ze maandelijks een vast bedrag waar ze altijd en overal naar hun favoriete muziek kunnen luisteren. Mensen met een gratis account krijgen om de haverklap advertenties te horen. Ook moeten ze het doen zonder een aantal functies waar alleen betalende leden over beschikken, zoals zelf nummers selecteren in plaats van shuffle en een betere muziekkwaliteit.

Het totaal aantal abonnees steeg in de afgelopen drie maanden met 32 procent, zo schrijft het bedrijf in haar kwartaalcijfers. Naar eigen zeggen gebruiken maandelijks 217 miljoen actieve leden het muziekstreamingplatform. Dat is ruim een kwart meer leden dan een jaar eerder (26 procent). Ook het aantal leden dat betaalt voor de diensten van Spotify steeg het afgelopen kwartaal. Eind 2018 waren dat er 96 miljoen, dat is inmiddels opgelopen tot 100 miljoen.

De omzet groeide met 33 procent naar 1,5 miljard euro. Het gros daarvan -1,39 miljard euro om precies te zijn- is afkomstig van betalende abonnees. De rest werd behaald uit reclame-inkomsten. Ondanks de veelbelovende resultaten leed het bedrijf een verlies van 142 miljoen euro. Het goede nieuws is dat dit 27 miljoen euro minder is dan een jaar eerder.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer