Stijgende iPad-verkoop houdt aan

0

2019 begint voortvarend voor Apple. Tenminste, als we ons beperken tot de iPad-verkoop. In de eerste drie maanden van het jaar steeg de omzet uit de verkoop van tablets met 21,6 procent. Maar er is ook een duidelijke bobbel in de weg.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Apple deze week bekend heeft gemaakt .

iPad-verkoop in de lift

Lange tijd was de iPhone de melkkoe van Apple en de iPad het zielige jongetje van de klas. Nu lijken de rollen te zijn omgedraaid. Dat wil zeggen, als we kijken naar de procentuele verandering in beide categorieën. In de kwartaalcijfers van Apple lezen we dat het bedrijf bijna 4,9 miljard dollar verdiende met de iPad-verkoop. Ter vergelijking: een jaar eerder bedroeg de omzet nog 4 miljard dollar. Een snelle rekensom leert dat de iPad in de eerste drie maanden 21,6 procent meer geld in het laatje brachten. Dat is wellicht te danken aan nieuwe modellen als de iPad (2018), iPad (2019) en iPad Mini 5.

Met de iPhone gaat het minder voortvarend. Weliswaar brengen smartphones het meeste geld op voor Apple, de verkoop van de apparaten zit in een dip. In de maanden januari, februari en maart verdiende het in Cupertino gevestigde bedrijf iets meer dan 31 miljard dollar met de verkoop van iPhones. Dat is een daling van 17,3 procent in een jaar tijd. Toen wist Apple in deze categorie nog een omzet te boeken van 37,6 miljard dollar. De opbrengst uit de Mac-verkoop viel 4,6 procent lager uit en bedroeg 5,5 miljard dollar.

Omzet en winst

In andere categorieën deed Apple het gelukkig beter. De omzet uit diensten (denk aan AppleCare+ en de omzet uit de App Store) groeide met 16,2 procent naar 11,5 miljard dollar. Ook met producten als de Apple TV, Apple Watch en HomePod ging het goed. Het afgelopen kwartaal leverden deze producten een bedrag van 5,1 miljard dollar op. Dat is een stijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar.

In totaal boekte Apple in het eerste kwartaal een omzet van 58 miljard dollar. De winst kwam in deze periode uit op 11,6 miljard dollar. De omzet en winst daalden hiermee respectievelijk 17 procent en 15 procent.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer