Kinderen brengen meer tijd door op tablets

0

Kinderen brengen alsmaar meer tijd door achter een tablet. Nog maar een aantal jaar geleden was dat gemiddeld anderhalf uur. Volgens een recente peiling is dat inmiddels opgelopen van 90 naar 106 minuten. Tablets worden voornamelijk gebruikt als zoethoudertje.

Dat blijkt uit onderzoek van Windesheim, dat werd uitgevoerd in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. ‘Honderden’ ouders deden mee aan het onderzoek. De onderzoekers ondervraagden ook professionals over dit thema.

Je kind even voor de tablet zetten als je gaat koken of schoonmaken, of gewoon even tot rust wil komen. Steeds meer ouders doen dit, zo blijkt uit onderzoek. Jongen kinderen -tot en met 6 jaar- brengen dagelijks gemiddeld 106 minuten door op hun tablet. In 2012 was dat nog 90 minuten. Een kwartiertje per dag extra klinkt misschien niet veel, maar is bijna twee uur per week extra schermtijd. Wat ze hierop doen laat zich raden: ze spelen spelletjes of kijken video’s. 30 tot 50 procent doet dat geheel zelfstandig.

Zoethouder

De meeste ouders zetten hun kroost voor de tablet om wat tijd voor zichzelf te maken. Tablets zijn dan een zoethoudertje. Andere ouders zetten de tablet in als beloning: als je je bord leeg eet, mag je na afloop een uurtje op de tablet.

Volgens Peter Nikken, hoogleraar opvoeding en lector Jeugd en Media bij hogeschool Windesheim in Zwolle, zegt dat ouders het gebruik van tablets niet moeten onderschatten. “Het is in de moderne drukke tijd begrijpelijk dat ouders hun kinderen al op jonge leeftijd met makkelijk te gebruiken smartphones of tablets zoethouden, maar we weten ook uit onderzoek dat veel direct contact met de (groot)ouders en het ontdekken van de echte driedimensionale wereld heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling. Het is daarom van belang om ouders te informeren over goed mediagebruik in huis. Gebruik media vooral samen en niet als surrogaat in de opvoeding. Veel media gebruiken op jonge leeftijd verhoogt de kans op veel gebruik op oudere leeftijd, en kan een minder goede ontwikkeling tot gevolg hebben”, aldus Nikken.

Positieve en negatieve effecten

Of het goed is om kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken tablets is een onderwerp waarover de meningen sterk verdeeld zijn. De Belgische kinderpsychiater Serge Tisserson heeft gezegd dat tablets het taalgevoel aanwakkeren bij jonge kinderen, hun fantasie stimuleren en ze zich beter leren concentreren. Volgens dr. Joanne Tarasuik van de Swinburne University of Technology helpen tablets het ruimtelijk inzicht en probleemoplossend vermogen te stimuleren bij jonge kinderen.

Tablets hebben volgens deskundigen niet alleen positieve effecten. Volgens de Nederlandse orthopedagoog en spraaktaalpatholoog dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer zijn tablets slecht voor de ontwikkeling van de fijne en grove motoriek, concentratie en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ontwikkelingspsycholoog dr. Jenny Radesky van de Boston University School of Medicine zegt eveneens dat tablets een rem op de emotionele ontwikkeling van kinderen vormen. Ze hebben meer moeite om hun gevoelens te reguleren, omdat er minder menselijk contact is. De Britse Association of Teachers and Lecturers heeft gewaarschuwd dat tablets een negatieve impact hebben voor de gezondheid van kinderen. Hun motoriek kan zich niet goed ontwikkelen, het geheugen wordt aangetast en de organisatie legt een link tussen tabletgebruik en gewichtstoename, agressief gedrag, vermoeidheid en RSI. En tot slot is het vele tabletgebruik slecht voor de ogen van jonge kinderen, zo waarschuwt het Erasmus MC. Tablets vergroten de kans dat ze op latere leeftijd een bril nodig hebben, omdat ze veraf niet goed meer kunnen zien.

De American Academy of Pediatrics (AAP) kwam in oktober 2016 met nieuwe richtlijnen voor mediagebruik. Dat is een stuk breder dan tabletgebruik en omhelst ook smartphones en televisies. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen informatieconsumptie, maar ook informatiecreatie en communicatie.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer