Samsung verkoopt meer tablets in vierde kwartaal

0

Het gaat de goede kant op bij Samsung. Voor het eerst in 19 kwartalen verkocht het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf meer tablets. Apple is en blijft heer en meester op de tabletmarkt, ondanks de inspanningen van Samsung en andere tablet-verkopers.

Dat blijkt uit de cijfers van Strategy Analytics.

We schreven het al eerder vandaag: het gaat goed met Apple. Het in Cupertino gevestigde techbedrijf verkocht in de laatste drie maanden van 2018 meer iPads dan het jaar ervoor. Hoeveel precies weten we niet, omdat Apple niet langer de precieze verkoopaantallen bekend maakt. We weten wel dat de omzet steeg met 16,9 procent naar 6,7 miljard dollar.

Samsung krabbelt overeind

Samsung kan alleen maar dromen over dergelijke cijfers. De Koreanen zijn misschien de grootste smartphoneproducent ter wereld, maar als het om tablets gaat moeten ze genoegen nemen met een tweede plaats. Volgens de onderzoekers van Strategy Analytics verkocht Samsung in de maanden oktober, november en december 7,5 miljoen Galaxy-tablets. Het is goed om te weten dat niet om officiële verkoopcijfers gaat, maar schattingen. Volgens deze inzichten verkocht Apple bijna twee keer zoveel tablets, namelijk 14,5 miljoen.

Als je Samsung afzet tegen Apple klinkt 7,5 miljoen tablets misschien niet indrukwekkend. Maar het is wel degelijk goed nieuws voor de Koreanen. Het bedrijf moest 19 kwartalen op rij lagere verkoopcijfers noteren. Voor het eerst sinds 2014 verkoopt Samsung weer meer tablets. Dat is helemaal imponerend als je nagaat dat de tabletmarkt het afgelopen jaar met 6,2 procent kromp van 185,2 miljoen verkochte tablets naar 173,8 miljoen. Precies een jaar geleden verkocht Samsung 7 miljoen Galaxy-tablets.

Strategy Analytics tabletverkoop (Q4 2018)

De tabletverkoop bleef gelijk bij Amazon. Bij Huawei steeg de verkoop met 15 procent naar 4,6 miljoen. Lenovo ging onderuit en verkocht 25,8 procent minder tablets. Ook andere fabrikanten verkochten een stuk minder tablets in vergelijking met een jaar eerder. Hun verliezen komen ten goede aan Apple, Samsung en Huawei.

Android vs iOS

Van alle verkochte tablets in het vierde kwartaal was bijna een derde een Android-tablet (32,9 procent). Ondanks dat Apple de meeste tablets verkocht van alle afzonderlijke fabrikanten, kan iOS niet opboksen tegen Google’s besturingssysteem. 14,5 procent van de tablets dat in Q4 over de toonbank ging, draaide op iOS. Het aandeel van Windows 10 blijft nagenoeg gelijk op 7,1 procent (was 7,3 procent).

Wereldwijd draait 60 procent van alle tablets op Android. Iets meer dan een kwart (26,5 procent) beschikt over iOS. Het aandeel van Microsofts besturingssysteem daalde van 13,3 procent naar 12,9 procent.

Strategy Analytics marktaandeel besturingssystemen (Q4 2018)

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer