Tabletmarkt krimpt ook in het derde kwartaal

0

De wereldwijde tabletmarkt is opnieuw een beetje gekrompen. In de maanden juli, augustus en september werden er in totaal 36,4 miljoen tablets verkocht. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 39,9 miljoen.

Dat schrijft het IDC in de laatste editie van de Worldwide Quarterly Tablet Tracker.

De tabletmarkt verkeert al jaren in slecht weer. Ieder jaar verkopen techbedrijven als Samsung, Huawei en Apple minder en minder tablets. Soms zien we een kleine opleving, maar deze is veelal van korte duur. Volgens de laatste schattingen van het IDC was het ook in het derde kwartaal van 2018 weer raak, zowel onder de slate tablets (normale tablets) als detachables (tablet met toetsenbord dat je kunt ontkoppelen).

Van de eerste categorie gingen er 31,6 miljoen over de toonbank. Daarmee daalde de verkoop van dit type tablet met 7,9 procent. Detachables hadden het nog zwaarder. Daarvan gingen er in de maanden juli, augustus en september slechts 4,8 miljoen van over de toonbank. Dat is omgerekend een daling van 13,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tellen we alles bij elkaar op, dan verkochten alle producenten tezamen 36,4 miljoen tablets. Daarmee is de tabletverkoop met 8,6 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar.

Ontwikkeling tabletmarkt (IDC, november 2018)

Huawei is grote winnaar

Bijna over de gehele linie gaat het slecht op de tabletmarkt. Apple is en blijft de grootste speler, maar verkocht de afgelopen drie maanden slechts 9,7 miljoen tablets. Al met al verkocht het Amerikaanse techbedrijf 6,1 procent minder iPads. Na Apple is Samsung de grootste tabletproducent. De Koreanen hebben een flinke achterstand ten opzichte van de koploper: Samsung verkocht slechts 5,3 miljoen tablets. Moeten we erbij zeggen dat de fabrikant maar weinig nieuwe modellen op de markt heeft gebracht de laatste tijd, waaronder de Samsung Galaxy Tab S4. De verkoop daalde bij Samsung met maar liefst 11,4 procent.

De grote winnaar van het afgelopen kwartaal vinden we op de vierde plaats. Dat is Huawei. De MediaPad M5 is kennelijk een grote hit onder consumenten. De Chinezen verkochten weliswaar maar 3,2 miljoen tablets, maar daarmee hebben ze wel een marktaandeel van 8,9 procent. Bij Lenovo verliep het derde kwartaal helemaal dramatisch. Daar daalde de tabletverkoop in het afgelopen jaar met maar liefst 24,5 procent.

Prognose

Toch hebben de onderzoekers van het IDC goede hoop voor het einde van het jaar. Traditioneel gezien is dat niet alleen de meest lucratieve periode van het jaar vanwege kortingsacties als Black Friday en Cyber Monday. Daarnaast hebben we een aantal interessante nieuwe detachables gezien, waaronder de nieuwe iPad Pro, Surface Pro 6 en Google Pixelbook 2. Binnen de top 5 zullen naar verwachting geen grote verschuivingen plaatsvinden.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer