Apple houdt exacte verkoopcijfers voortaan geheim

0

Vier keer per jaar vertelt Apple ons precies hoeveel iPads, iPhones, Mac-computers en andere producten het bedrijf heeft verkocht in de afgelopen drie maanden. Dat behoort vanaf nu tot het verleden. Het Amerikaanse technologiebedrijf ziet het niet langer zitten om dergelijke informatie met ons te delen, naar verluidt omdat het niets zegt over de prestaties van het bedrijf.

Donderdagavond Nederlandse tijd was het weer zover. Toen maakte Apple de kwartaalcijfers over de maanden juli, augustus en september bekend. Deze lieten een gemengd beeld zien. Enerzijds wist het de totale omzet en winst fors te vergroten. Tegelijkertijd zagen we dat het bedrijf minder iPads had verkocht en de verkoop van het aantal iPhones nagenoeg gelijk bleef. Producten als de Apple Watch en Apple TV en (digitale) diensten als de App Store schoten omhoog.

Supermarkt

Jarenlang was het de normaalste zaak van de wereld dat Apple vertelde hoeveel exemplaren het verkocht van de iPad en de iPhone. Media, inclusief TabletGuide, schreven hier altijd uitvoerig over en vergeleken de laatste cijfers met het voorgaande kwartaal of afgelopen jaar. Op die manier kregen we globaal een beeld hoe populair de verschillende producten zijn onder consumenten en zakelijke klanten.

Dat systeem gaat op de schop. Apple ziet er niet langer iets in om de precieze verkoopaantallen aan de pers mede te delen. Volgens CEO Tim Cook en de financiële topman Luca Maestri zijn deze cijfers niet relevant en zeggen ze niets over hoe Apple ervoor staat. Cook trekt een vergelijking met de supermarkt:

“Dit is een beetje als dat je naar de supermarkt gaat en je duwt je kar naar de kassa en hij of zij vraagt: hoeveel producten heb je daar? Dat maakt niet veel uit als je wilt weten wat de waarde is van wat er in je karretje zit.”

Maestri valt hem bij en zegt in een vraaggesprek met analisten en investeerders dat er het dingen zijn veranderd waardoor dit een logische stap is.

“Zoals we afgelopen jaren hebben laten zien in onze financiële presentaties is het aantal geleverde exemplaren in een willekeurige periode van negentig dagen niet per se representatief voor de onderliggende kracht van ons bedrijf. Bovendien is een telling van het aantal verkopen minder relevant nu dan eerder, door de breedte van ons portfolio en de grotere spreiding in prijs in onze productlijnen.”

Samsung

Apple is niet het eerste bedrijf dat stopt met de bekendmaking van precieze verkoopaantallen. Zeven jaar geleden deed Samsung exact hetzelfde. Fabrikanten als Sony en HTC vertellen evenmin hoeveel exemplaren zij van hun apparaten verkopen. Huawei verstrekt van tijd tot tijd globale informatie. Daarmee wil het Chinese techbedrijf benadrukken hoe goed het bedrijf ervoor staat en dat haar marktaandeel iedere dag een beetje toeneemt.

Wat vinden jullie van het besluit van Apple om niet langer de precieze verkoopaantallen met ons te delen?

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer