‘Tabletverkoop blijft afnemen tot 2023’

0

Het aantal verkochte tablets blijft voorlopig nog wel even afnemen. Onderzoekers denken dat er dit jaar en volgend jaar gemiddeld 141 miljoen tablets wereldwijd worden verkocht. Deze daling houdt naar verwachting nog zeker aan tot 2023. Benieuwd naar de oorzaak? Lees snel verder.

De tabletmarkt verkeert al jaren in zwaar weer. Kwartaal na kwartaal verkopen fabrikanten steeds minder tablets. Ter vergelijking: op het hoogtepunt in 2012 – 2014 gingen er wereldwijd meer dan 300 miljoen tablets over de toonbank. Nu is dat ongeveer nog maar de helft.

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor deze dalende verkoopaantallen. Om te beginnen is een tablet geen persoonlijk apparaat, maar een gezinsapparaat. Veel consumenten hoeven ook niet per se het nieuwste van het nieuwste te hebben en nemen veelal genoegen met een tweedehands tablet. Analisten suggereren dat de verkoop is afgenomen doordat er de laatste jaren nauwelijks baanbrekende, innovatieve features naar tablets zijn gebracht. Daarnaast gaan tablets een stuk langer mee dan bijvoorbeeld smartphones: gemiddeld eens in de vier tot vijf jaar overwegen consumenten om een nieuwe tablet aan te schaffen. Bij smartphones is dat gemiddeld iedere twee tot drie jaar. Tot slot is de steeds grotere vormfactor van smartphones een belangrijke oorzaak waarom er steeds minder tablets worden verkocht.

Tabletverkoop blijft kelderen

Volgens de onderzoekers van Digitimes Research is het laatste argument de belangrijkste reden waarom de tabletverkoop al jaren daalt. Zij verwachten dat er in 2018 en 2019 nog maar 141 miljoen tablets over de toonbank vliegen. Tussen 2021 en 2023 krimpt de tabletverkoop jaarlijks met gemiddeld 2 tot 3 procent. De tabletverkoop komt dan uit op gemiddeld zo’n 120 miljoen per jaar.

Wat kunnen tabletproducenten hier aan doen? Volgens Digitimes Research moeten zij hun prijsbeleid aanpassen, zodat het weer interessant wordt om een nieuwe tablet te kopen. Nu ligt de gemiddelde verkoopprijs behoorlijk hoog waardoor klanten wel drie keer nadenken voordat zij voor honderden euro’s een nieuwe tablet kopen.

Ook doen ze er verstandig aan om niet langer tablets met een scherm kleiner dan 9 inch te verkopen. In dat geval geven consumenten de voorkeur aan hun smartphone. Als voorbeeld noemen de onderzoekers de iPhone XS Max: dat toestel heeft een 6,5 inch groot scherm, wat maar een fractie kleiner is dan in vergelijking met bijvoorbeeld de iPad Mini 4. Over Apple gesproken: Digitimes Research denkt dat de tabletverkoop van Apple de komende jaren weer aantrekt vanwege de komst van de iPad (2018). Dit instapmodel is vele honderden euro’s voordeliger dan de iPad Pro en om die reden een serieus alternatief voor mensen die een tablet overwegen.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer