Tabletverkoop flink onderuit in tweede kwartaal

0

De tabletverkoop is de afgelopen drie maanden wederom verder teruggelopen. Samsung en Amazon zijn de grootste verliezers. Apple verkocht weliswaar de meeste iPads, maar Huawei maakte relatief gezien de grootste groei door.

Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Worldwide Quarterly Tablet Tracker van het IDC.

De tabletverkoop ligt al jaren op zijn gat. Als je TabletGuide.nl regelmatig volgt, ken je vast en zeker wel de belangrijkste argumenten voor de dalende verkoopcijfers. Oververzadiging van de Westerse markt is er één van. Een andere reden is dat we gemiddeld slechts eens in de vier tot vijf jaar overwegen om een nieuwe tablet aan te schaffen. In tegenstelling tot smartphones zijn tablets geen persoonlijke apparaten, maar gezinsapparaten die met alle gezinsleden worden gedeeld. Een derde reden waarom we over het algemeen steeds minder tablets kopen is omdat phablets steeds groter worden en de noodzaak voor een extra apparaat dus minder wordt.

Tabletverkoop

Het IDC, een grote Amerikaanse marktonderzoeker, houdt de laatste ontwikkelingen op de tabletmarkt nauwlettend in de gaten. Volgens de laatste berekeningen verkochten alle fabrikanten tezamen in de maanden april, mei en juni wereldwijd 33 miljoen tablets. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar gingen er 38,2 miljoen tablets over de toonbank. Dat betekent dat de tabletverkoop in een jaar tijd met 13,5 procent is ingezakt.

Apple verkocht in de afgelopen drie maanden de meeste tablets van allemaal. Alles bij elkaar opgeteld verkocht het Amerikaanse techbedrijf 11,5 miljoen iPads. Daarmee steeg Apple’s marktaandeel van 29,9 procent naar 34,9 procent. Ook Huawei deed goede zaken en verkocht 3,4 miljoen tablets. De Chinezen verkochten 7,7 procent meer tablets dan een jaar eerder, toen het bedrijf piekte op 3,1 miljoen tablets.

Samsung staat op de tweede plek van grootste smartphoneproducenten ter wereld. De Koreanen wisten in het tweede kwartaal 5 miljoen Galaxy-tablets aan de man te brengen. Als we de cijfers van 2017 erbij pakken, daalde de tabletverkoop met 16,1 procent. Het grootste verlies komt echter voor rekening van Amazon. In april, mei en juni verkocht de Amerikaanse retailer slechts 1,6 miljoen tablets. Een jaar eerder waren dat er nog 2,4 miljoen. Oftewel, Amazon verkocht een derde (33,5 procent) minder tablets.

Detachables

Medewerkers van het IDC zeggen dat de toekomst van de tabletmarkt in de handen ligt van detachables (tablets met afneembaar toetsenbord). Dit segment wordt volgens hen gedomineerd door Microsoft en Apple. Als de Surface Go van Microsoft een succes wordt, zal de tabletverkoop aantrekken. Hetzelfde geldt als Apple een goedkopere variant van de iPad Pro op de markt brengt. De eerste generatie tablets met Windows 10 en Snapdragon-processor hebben vooralsnog geen verpletterende indruk achtergelaten, maar het IDC heeft hoge verwachtingen hiervan.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer