iPad (2018) nog altijd zeer lastig te repareren

0

Eind maart lanceerde Apple haar nieuwste tablet: de iPad (2018). Aan de buitenkant is er vrij weinig veranderd. Hetzelfde kunnen we ook over de binnenkant zeggen. Ook de nieuwe tablet blijkt in praktijk vrij lastig om zelf te repareren. Hij krijgt dan ook een reparatiescore van 2/10.

Dat blijkt uit een teardown van de heren van iFixit.

Zonder al te veel bombarie lanceerde Apple eind vorige maand de iPad (2018). Officieel gaat hij door het leven als de zesde generatie iPad, maar gemakshalve (en voor de duidelijkheid) noemen we deze de iPad (2018). Het is de opvolger van de iPad Air uit 2013. Aan de buitenkant is er niets veranderd. Hij heeft nog altijd dezelfde dikke randen rondom het beeldscherm, de fysieke Home-knop met Touch ID is wederom van de partij en qua vormgeving lijkt hij als twee druppels water op zijn voorganger. Het enige verschil met zijn voorloper is dat de iPad (2018) als eerste niet-Pro-tablet met de Apple Pencil overweg kan. En natuurlijk is hij net iets sneller door de krachtigere chipset onder de motorkap.

Een nachtmerrie om te repareren

Aan de buitenkant is het meer van hetzelfde. Dat geldt ook voor onder de motorkap. iFixit heeft gekeken hoe eenvoudig het is voor gebruikers om de iPad (2018) te repareren of onderdelen te vervangen. Net als voorgaande jaren is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Om te beginnen gebruikt Apple zeer veel lijm om de losse componenten op zijn plaats te houden. Met name het vervangen van de batterij is hierdoor een enorme uitdaging.

Voordat je ook maar in de buurt van de batterij komt, moet je eerst het LCD-scherm zien los te krijgen. Net als de iPad Air heeft Apple een luchtlaag tussen het glazen paneel en het touchscreen gelaten. Nadeel is dat je meer last hebt van reflectie, voordeel is dat het een stuk voordeliger is om het scherm te repareren dan bij een iPad Pro. Voordeliger wil niet zeggen makkelijker: door de plakkerige tape die Apple heeft aangebracht is het vrij moeilijk om het voorste paneel los te maken van de digitizer. Hierdoor is de kans groot dat hij gaat barsten als je de iPad uit elkaar probeert te halen. Dat is niet erg als je het scherm wilt vervangen, maar wel als er niets aan de hand is met het display en je enkel een nieuwe batterij wil plaatsen.

Al met al krijgt de iPad (2018) van iFixit een reparatiescore van 2/10. Hoe lager dit getal, des te lastiger het is om hem zelf te maken. Je doet er dan ook verstandig aan om bij schade terug te gaan naar de verkoper.

De iPad (2018) is vanaf nu verkrijgbaar via Apple en andere officiële Apple-verkooppunten. Het instapmodel is voorzien van 32 GB geheugen en WiFi-only. Deze heeft een adviesprijs van 359 euro. De duurste variant (WiFi + LTE en 128 GB ROM) gaat over de toonbank voor 579 euro.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer