Detachables redden tabletmarkt in 2017

0

De tabletmarkt presteerde afgelopen jaar niet zo goed. Maar het had veel erger gekund, zo zeggen onderzoekers van IDC. Het is dankzij de detachables dat het verlies beperkt is gebleven. Vooral in het zakelijke segment zijn detachables erg populair.

Dat schrijft het IDC in een persbericht.

De marktonderzoeker berekende eerder dat er in 2017 wereldwijd 163,5 miljoen tablets over de toonbank gingen. Dat is een daling van 6,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Deze pessimistische boodschap herhaalt het IDC in haar nieuwste persbericht, zij het met een andere inslag. Ditmaal hebben de onderzoekers naar de verschillende tabletvarianten gekeken: slate tablets (normale tablets) en en detachables (tablets waarvan je het scherm kunt loskoppelen van het toetsenbord).

De gewone tablets deden het niet al te best, zo schrijft het IDC. Daarvan werden er afgelopen jaar 15,4 procent minder van verkocht. Detachables gingen eveneens minder vaak over de toonbank, maar in deze categorie viel het verlies nog mee. Hier daalde de verkoop met een kleine 2 procent. Dat komt omdat detachables veelzijdiger zijn dan gewone tablets. Ze worden veelal gebruikt als laptopvervanger.

Bedrijfsleven versus particulieren

Vooral in het bedrijfsleven zijn detachables gewild. Bij deze doelgroep steeg de verkoop in een jaar tijd met 8,5 procent. Hierdoor steeg de omzet met 3,2 procent. Als we tablets in de berekeningen meenemen, dan zakte de tabletverkoop in het zakelijke segment in met 1,4 procent.

Onder particulieren -de doorsnee consument- zakte de verkoop sterk in. In een jaar tijd kochten consumenten 15,5 procent minder tablets. De populariteit daalde met name onder slate tablets (16,8 procent). De verkoop van detachables kromp met 7,1 procent onder consumenten.

Apple en Samsung

Het zal je niet verbazen dat Apple en Samsung de grootste tabletverkopers zijn. Gezamenlijk hebben ze een marktaandeel van meer dan 40 procent in handen. Volgens het IDC deed Apple goede zaken met de iPad (2017), die begin vorig jaar werd gepresenteerd als opvolger van de iPad Air 2. Weliswaar verkocht Apple 1 procent minder tablets, toch wist het Amerikaanse techbedrijf een marktaandeel van 24,1 procent te behalen. Samsung was goed voor een aandeel van 19,8 procent. De enige echte knaller die Samsung vorig jaar introduceerde was de Samsung Galaxy Tab S3. Door het gebrek aan nieuwe modellen zakte de verkoop mogelijk in met 5,2 procent.

Volgens het IDC verkochten Amazon en Lenovo in 2017 eveneens minder tablets. Bij hen daalde de verkoop met respectievelijk 19,2 procent en 10,3 procent. Het wereldwijde marktaandeel van Huawei op de tabletmarkt is weliswaar slechts 5,6 procent, maar desalniettemin steeg de tabletverkoop bij de Chinezen met 27,7 procent. Daarmee staat het bedrijf op de vijfde plek van grootste tabletproducenten ter wereld.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer