iPad was de populairste tablet van 2017

0

2017 was niet het beste jaar voor de tabletmarkt. Er werden 11,4 miljoen tablets minder verkocht aan consumenten in vergelijking met het jaar ervoor. Apple deed daarentegen goede zaken en verkocht in heel 2017 maar liefst 43,8 miljoen iPads. Met kop en schouders was de iPad de beste tablet van 2017.

Dat blijkt uit de meest recente cijfers van marktonderzoeker IDC.

Uit de kwartaalcijfers van Apple blijkt dat het technologiebedrijf uit Cupertino een goed jaar achter de rug heeft. Alleen al in het vierde kwartaal wist de fabrikant een omzet van 88,3 miljard dollar te behalen. De winst viel eveneens een stuk hoger uit, namelijk 20 miljard dollar (was 17,9 miljard dollar een jaar eerder). Volgens dezelfde cijfers verkocht Apple in de laatste drie maanden van het jaar 13,2 miljoen tablets. De totale verkoop kwam daarmee uit op 43,8 miljoen.

iPad nummer 1 wereldwijd

Het IDC komt op hetzelfde aantal uit. Volgens het onderzoeksbureau verkocht Apple de meeste tablets, convertibles en detachables van allemaal. Afgelopen jaar introduceerde Apple drie nieuwe tablets: de iPad (2017), iPad Pro 10.5 en tweede generatie iPad Pro 12.9. De eerste is het instapmodel voor wie een degelijke tablet zoekt, maar niet de hoofdprijs wil betalen. De iPad Pro 10.5 en iPad Pro 12.9 zijn voor zakelijke klanten en particulieren die voor productiviteit kiezen en het niet erg vinden om een paar honderd euro meer te betalen. Voor klanten viel er dus wel degelijk wat te kiezen. Het marktaandeel van Apple op de tabletmarkt in 2017 kwam uit op 26,8 procent.

Op ruime afstand volgt Samsung. De Koreaanse reus verkocht in heel 2017 niet meer dan 24,9 miljoen tablets. De bekendste nieuwe Android-tablet van Samsung is zonder twijfel de Samsung Galaxy Tab S3. Daarnaast maakten we kennis met de Samsung Galaxy Tab Active 2 en Samsung Galaxy Tab A 8.0 (2017). Ook hier geldt dat klanten keuze genoeg hadden. Desondanks is het verschil met Apple bijna 19 miljoen tablets. Ten opzichte van 2016 verkocht Samsung afgelopen jaar 1,7 miljoen tablets minder. De tabletverkoop daalde daardoor met 6,4 procent. Samsungs marktaandeel kwam niet verder dan 15,2 procent.

Op de derde plaats vinden we Amazon. De Amerikaanse retailer verkocht 16,7 miljoen tablets in 2017. Een jaar eerder waren dat er nog 12,1 miljoen. De tabletverkoop bij Amazon groeide in een jaar tijd met maar liefst 38 procent. Ook Huawei deed afgelopen jaar goede zaken. De Chinezen verkochten 12,5 miljoen tablets wereldwijd. Dat is een groei van 28 procent ten opzichte van 2016. Lenovo vormt de hekkensluiter van de top vijf. Zij verkocht 6,3 procent minder tablets in 2017. In totaal hebben we het dan over 10,3 miljoen Yoga-tablets. Bij fabrikanten die buiten de top vijf vielen zakte de verkoop behoorlijk dramatisch in. Zij verloren afgelopen jaar bijna een kwart van hun zaken (24,1 procent).

In 2016 verkochten alle fabrikanten tezamen 174,9 miljoen tablets. Afgelopen jaar waren dat er slechts 163,5 miljoen. Omgerekend gingen er dus 6,5 procent minder tablets over de toonbank.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer