De werking van VR

0

VR is terug van weggeweest en indrukwekkender dan ooit! De apparatuur is oorspronkelijk ontwikkeld door het Amerikaanse leger voor trainingsdoeleinden, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een compacte, draagbare en bovenal bijzondere techniek. Hoe de techniek precies werkt is voor veel mensen een raadsel, terwijl het heel eenvoudig is uit te leggen: door verschillende technieken te combineren ontstaat er een compleet nieuw beeld voor je eigen ogen.

Terug in de tijd

Eind jaren ’50 waren ontwikkelaars al bezig met een ware VR-bioscoop. De Sensorama was een soort machine waarin echte 3D films werden afgespeeld. De techniek bleek echter veel te kostbaar, onpraktisch en daarmee één grote flop. Het project werd afgeblazen en de plannen gingen op de plank. Met de tijd werden onderdelen echter steeds goedkoper en compacter: in sommige gevallen zelfs amper groter dan een micro SD kaartje. Samen met de komst en ontwikkeling van de smartphone was de volgende stap naar VR gemakkelijk gezet. De meeste smartphones hebben alle nodige sensoren en functies al in huis, waardoor VR ineens voor iedereen weer binnen handbereik ligt. De productie van VR-brillen is, door het gebruik van bestaande technieken, ook een stuk voordeliger én toegankelijker geworden. De smartphone wordt gebruikt als display, en de bril zorgt voor een duizelingwekkend effect! Simpelweg nog oordopjes aansluiten op je toestel en de beleving is compleet.

Hoe zit dat?

VR staat voor Virtual Reality. In het Nederlands betekent dit letterlijk ‘Virtuele Realiteit’. Oftewel: je waant je in een andere wereld door het gebruik van digitale opnames.

Extra dimensie

Verschillende hulpmiddelen in een smartphone, bijvoorbeeld een gyroscoop, zorgen ervoor dat de bewegingen die jij maakt worden geregistreerd. Deze worden vervolgens vertaald naar bewegingen op het beeld waardoor het lijkt of je daadwerkelijk om je heen kijkt. Dit zorgt ervoor dat VR levensecht lijkt en je je in een compleet andere wereld bevindt. Deze techniek heet headtracking en is de basis van VR.

Kijk om je heen

Alle beelden die worden gebruikt voor VR zijn in 360 graden vastgelegd. Speciale software legt al deze beelden over elkaar heen en stemt deze continue op elkaar af. Of je nou een game speelt, in VR je nieuwe huis bezichtigt of een concert bijwoont: zo kun je altijd volledig om je heen kijken.

Stereoscopie

Niet alleen de techniek, maar ook ons eigen lichaam werkt mee aan VR. Om nog preciezer te zijn: onze ogen! Het beeld op de smartphone is in twee verschillende stukken opgedeeld. Doordat beide ogen afzonderlijk een filmpje bekijken ontstaat er meer diepte. In onze hersenen worden deze twee beelden samengevoegd tot één nieuw filmpje. Het is van belang dat de beelden exact tegelijkertijd afgespeeld worden en dit vraagt veel van de rekenkracht van je smartphone. Als de beelden niet gelijk lopen kun je namelijk last krijgen van bewegingsmisselijkheid. Om deze reden is het ook goed om in het begin niet te lang naar VR beelden te kijken. Zo krijgen je ogen de tijd om rustig te wennen aan het effect. Ervaar je toch enige misselijkheid? Sluit dan gewoon even kort je ogen terwijl je de bril op hebt, zodat je hersenen even kunnen ‘resetten’. De misselijkheid ontstaat omdat je evenwichtsorgaan even in de war is: je ziet beweging, maar je voelt deze niet daadwerkelijk in je lichaam. Wanneer beeld en geluid niet gelijk lopen, kan dit hetzelfde effect hebben.

Nieuwe toepassingen

Er worden steeds meer nieuwe mogelijkheden bedacht voor VR en die lijken eindeloos. Niet alleen voor games of applicaties met een hoge fun-factor, maar bijvoorbeeld ook voor commerciële doeleinden, zoals een VR-bioscoop waarbij je de regie volledig in eigen handen hebt. Ook in de dienstverlening, de zorg en het onderwijs zien we VR steeds vaker toegepast. Dankzij onze smartphone kunnen we gebruik maken van deze bijzondere techniek en daar zijn we extra zuinig op. Geen wonder dus dat een iPhone 6 hoesje ontwerpen vandaag de dag zo populair is.

Share.

Over de auteur

Leon is mede-oprichter en redacteur van TabletGuide.nl. Deze tabletliefhebber heeft verschillende Android-tablets en telefoons, waaronder een Nexus 7 (2013), een HP SlateBook x2, ASUS FonePad en Nexus 5. Probeert in zijn vrije tijd de tablet regelmat... Lees meer

Reageer