Tabletmarkt vertoont lichte krimp in tweede kwartaal

0

De neerwaarts spiraal van de tabletmarkt zet zich voort. In de maanden april, mei en juni verkochten alle fabrikanten tezamen  37,9 miljoen tablets. Dat is een daling van omgerekend 3,4 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Dat schrijft onderzoeksbureau IDC in de nieuwste editie van de Quarterly Tablet Tracker.

Het gaat al jaren bergafwaarts met de tabletmarkt. Vrijwel ieder kwartaal worden er net even wat minder tablets verkocht. Daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Om te beginnen hebben tablets een geheel eigen levenscyclus. Waar smartphones gemiddeld iedere twee jaar worden ingeruild voor een ander, doen consumenten dit bij tablets slechts een keer in de vier tot vijf jaar. Smartphones zijn bovendien persoonlijke apparaten waar iedereen de hele dag door gebruik van maakt. Tablets zijn over het algemeen gezinsapparaten waar gezinsleden ieder hun eigen apps op installeren. Tot slot snijden veel fabrikanten zichzelf in de vingers door steeds grotere smartphones op de markt te brengen. Door de populariteit van phablets daalt de tabletverkoop. Waarom zou je immers twee aparte apparaten aanschaffen als de onderlinge verschillen -lees: schermformaat en hardware- steeds kleiner worden?

Detachables

Marktonderzoekers zagen toch nog een toekomst voor tablets weggelegd. Convertibles en detachables -tablets met verwijderbaar toetsenbord- boden met hun keyboard een toegevoegde waarde ten opzichte van reguliere tablets. Naast tablet kunnen ze immers ook door voor netbook of laptop. Deze productcategorie deed het afgelopen kwartaal niet goed volgens de analisten van het IDC. Smartphone- en computerfabrikanten slaagden er beter in om alternatieven op de markt te brengen. Daardoor viel de verkoop van convertibles en detachables lager uit dan voorspeld.

Al met al gingen er 37,9 miljoen tablets in het tweede kwartaal over de toonbank. In dezelfde periode waren dat er nog 39,3 miljoen. De grootste tabletverkoper in april, mei en juni was Apple. Uit de laatste kwartaalcijfers bleek dat het Amerikaanse technologiebedrijf 11,4 miljoen aan de consument wist te slijten in deze periode. Drie op tien verkochte tablets was dus aan Apple toe te schrijven.

Op ruime afstand volgen Samsung en Huawei als grootste tabletproducenten van afgelopen kwartaal. Zij verkochten respectievelijk 6 miljoen en 3 miljoen tablets. Amazon en Lenovo vullen de top vijf aan met 2,4 miljoen en 2,2 miljoen verkochte tablets. Het onderzoeksbureau concludeert dat het agressieve prijsbeleid van Amazon een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan haar alsmaar groeiende ecosysteem.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer