Google komt met flexibele abonnementsprijzen Play Store

0

Een abonnement afsluiten op een digitaal tijdschrift of app? Nu is het zo dat je vanaf dag één de volle pond betaalt: proefabonnementen bestaan niet. Daar komt in de toekomst verandering in. Google heeft plannen om zogeheten flexibele abonnementsprijzen te introduceren.

Dat schrijft Google in een blog.

Contentmakers en ontwikkelaars vragen al langer om flexibele prijzen in de Google Play Store. Zij zouden graag een proefabonnement willen introduceren aan potentiële nieuwe klanten. Dan kunnen zij kennismaken met een magazine of app alvorens zij zich voor langere tijd committeren aan de dienst. In de proefperiode kunnen klanten bekijken of het tijdschrift of de app bevalt of niet. Als dat het geval is, sluiten ze een abonnement af. Zo niet, dan kunnen ze er zonder problemen onderuit.

In de tijdschriftenbranche is een proefabonnement de normaalste zaak van de wereld. In de Google Play Store is het echter een heel ander verhaal. Daar bestaat de mogelijkheid van proefabonnementen niet.

Introductieprijzen

Google erkent het belang van abonnementen. In de aangehaalde blog schrijft de zoekmachinegigant dat de inkomsten uit abonnementsdiensten de afgelopen drie jaar met een factor 10 zijn toegenomen. Deze abonnementen zouden nog meer geld in het laatje kunnen brengen als consumenten eerst een tijdje de dienst konden aankijken. Daarom introduceert het bedrijf introductieprijzen. Nieuwe abonnees kunnen dan een korte periode tegen gereduceerde tarieven een abonnement afsluiten op een tijdschrift of app. Daarna betalen ze het volledige abonnementsgeld. “Op deze manier helpen we jullie om meer leden te werven en de opbrengsten uit abonnementsdiensten te groeien”, aldus Google.

Het systeem van regionale prijzen en gratis proefperiode blijft gewoon bestaan.

Het systeem van introductieprijzen geldt overigens niet alleen voor tijdschriften en apps, maar ook video- en muziekdiensten. Zo heeft Google een betaald videokanaal waarop allerlei series te zien zijn waarin bekende YouTubers de hoofdrol spelen. Deze dienst heet YouTube Red. De dienst werd vorig jaar oktober geïntroduceerd door Google, maar is tot op heden enkel beschikbaar in de VS. Volgens de laatste officiële cijfers telt de videodienst op dit moment 1,5 miljoen betalende abonnees.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer