Minder tablets en smartphones verkocht in Q1 2016

0

In de eerste drie maanden van het jaar gingen er wereldwijd 110 miljoen tablets en smartphones in het zakelijke segment over de toonbank. Vooral de verkoop van tablets kreeg een flinke klap te verwerken. Dat is onder meer te wijten aan de slechte economische omstandigheden.

Dat schrijft Strategy Analytics in een persbericht.

In het eerste kwartaal van 2016 kochten ondernemers, ZZP’ers en andere professionals minder mobiele apparaten. In deze periode verscheepten fabrikanten in totaal 17,3 miljoen tablets naar het bedrijfsleven. Dat is omgerekend een daling van 9,8% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Toen lag de verkoop op 19,1 miljoen tablets.

Met de smartphoneverkoop in het zakelijke segment gaat het gelukkig iets beter. In januari, februari en maart verkochten alle smartphonemakers tezamen 92,2 miljoen mobiele telefoons. Precies een jaar geleden lag dat aantal op 91,8 miljoen. De smartphoneverkoop steeg dus met een bescheiden 0,5%.

Oorzaken

De analisten van Strategy Analytics wijzen hiervoor verschillende oorzaken aan. In de eerste plaats noemen zij de afnemende vraag naar tablets en smartphones. De verzadiging van Westerse markt is een bekend probleem waar tabletproducenten al geruime tijd tegen knokken. Experts zien de oplossing in meer innovatie, lagere verkoopprijzen en het zoeken van nieuwe afzetmarkten zoals ontwikkelingslanden.

Ook de economische conjunctuur gooit roet in het eten. Er lijkt een nieuwe economische crisis in ontwikkeling te zijn. Dat weerhoudt ondernemers ervan om te investeren in nieuwe tablets. Professionals die wel willen investeren stellen hun aankoop uit, omdat ze op de nieuwste convertibles wachten, zoals de Microsoft Surface Pro 5. Hierdoor loopt de voorraad alsmaar op bij tabletproducenten, wat uiteraard geen goede zaak is voor hen.

Ook het Bring-Your-Own-Device (BYOD) beleid zorgt ervoor dat het bedrijfsleven minder gauw geneigd is om zelf tablets aan te schaffen.

Prognose

De tabletverkoop heeft momenteel het laagste punt sinds het vierde kwartaal van 2013 bereikt, aldus Strategy Analytics. De marktonderzoeker is ook niet rooskleurig over de toekomst. Onderzoekers vrezen dat de tabletmarkt in een neerwaartse spiraal terecht is gekomen en alleen maar verder zal afnemen.

Andrew Brown van Strategy Analytics wijt deze trend aan de langere levenscyclus van tablets, de toegenomen populariteit van phablets, gebrek aan innovatie, het BYOD-beleid en de brede beschikbaarheid van de nieuwste versie van het besturingssysteem. In het laatste geval zal Brown hoogstwaarschijnlijk enkel doelen op de iPad.

Share.

Gerelateerde tablets / apps

  • Schermdiagonaal 12.3 inch
  • Besturingssysteem Windows
  • Schermresolutie 2736 x 1824
  • Afmetingen 292.10 x 201.42 x 8.45 mm
  • Processor 6de generatie Intel Core m3i5 of i7
  • Gewicht 786 gram
  • Opslagruimte 1000 / 128 / 256 / 512
  • Alle specificaties
  • Schermdiagonaal 12.9 inch
  • Besturingssysteem iOS
  • Schermresolutie 2732 x 2048
  • Afmetingen 305.7 x 220.6 x 6.9 mm
  • Processor Apple A9X
  • Gewicht 713 gram
  • Opslagruimte 128 / 32
  • Alle specificaties

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer