Zo verging het de tabletmarkt in het eerste kwartaal

0

Strategy Analytics heeft een infographic online gezet waaruit we kunnen afleiden wat de laatste stand van zaken is op de tabletmarkt. Apple en Samsung zijn weliswaar de grootste spelers op de tabletmarkt, maar voelen de hete adem van de concurrentie. De verkoop ging flink achteruit in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Dat schrijft Strategy Analytics op zijn blog.

Het gaat al enige tijd niet goed op de tabletmarkt. De Westerse markt lijkt aardig verzadigd, de omzet en prijzen nemen af, de concurrentie neemt toe, phablets winnen alsmaar aan populariteit en de levenscyclus van tablets bedraagt gemiddeld drie tot vier jaar. Zoals je ziet zijn er allerlei redenen te noemen waarom de tabletverkoopcijfers lager uitvallen in vergelijking met een aantal jaar geleden.

In februari meldde analisten van Strategy Analytics dat de tabletverkoop afgelopen jaar met 8% kromp. Er gingen in een jaar tijd ‘slechts’ 224,3 miljoen tablets over de toonbank. Ook in het nieuwe jaar heeft de tabletmarkt een valse start gemaakt. Analisten noemden de eerste drie maanden ‘het slechtste kwartaal sinds 2012’. Volgens eigen berekeningen werden in januari, februari en maart niet meer dan 46,5 miljoen tablets verkocht.

Koplopers

In een nieuwe infographic somt Strategy Analytics de prestaties van het eerste kwartaal van de tabletmarkt op. Volgens de marktonderzoeker lag de gemiddelde verkoopprijs (Average Selling Price of ASP) in deze periode op 241 dollar (212 euro). Apple en Microsoft verkochten gezamenlijk meer dan één miljoen exemplaren van hun Pro-lijn, oftewel de iPad Pro en Surface Pro. Hoe de analisten aan deze cijfers komen is een raadsel: zowel Apple als Microsoft houden niet van ieder model bij hoeveel exemplaren er precies worden verkocht. Mogelijk is hier wat nattevingerwerk aan te pas gekomen.

Het aantal verscheepte tablets daalde in de eerste drie maanden met 10% naar 46,7 miljoen. Apple, Samsung en Microsoft verkopen de meeste tablets, maar (veelal Chinese) white box spelers –tabletproducenten die tablets zonder merknaam van een grote fabrikant maken en verkopen– eisen een steeds groter stuk van de tabletmarkt op. Zij verkochten in het eerste kwartaal 13,3 miljoen tablets en genereerden daarbij een omzet van 750 miljoen dollar.

Jammer genoeg geeft de onderstaande infographic geen gedetailleerde informatie over het soort tablet dat wordt gekocht. Over het algemeen wordt gezegd dat steeds meer ondernemers en particulieren zogeheten convertibles, detachables of 2-in-1 apparaten kopen: tablets met toetsenbord dat je kunt loskoppelen. De verwachting is dat deze productcategorie in de toekomst nog gretiger aftrek vindt.

Tabletmarkt in Q1 2016 samenvatting

Android

Android-tablets waren het populairst in de eerste drie maanden. Tweederde van alle verkochte tablets (64%) draaide op het besturingssysteem van Google. iOS behaalde in deze periode een marktaandeel van 22%, Windows 14%.

Desondanks genereerde Android slechts 41% van de totale omzet op de tabletmarkt. iOS daarentegen, dat slechts een fractie verscheepte in vergelijking met Android, kon maar liefst 39% van de totale omzet op zijn naam schrijven. Ook Windows genereerde meer omzet dan zijn huidige marktaandeel: het Amerikaanse hard- en softwarebedrijf is goed voor 20% van de totale omzet in de eerste drie maanden.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer