App Store op de schop met abonnementen en advertenties

0

Apple pleegt grootschalig onderhoud aan de App Store. Het bedrijf gaat abonnementsmodellen en advertenties introduceren in de applicatiewinkel. App-ontwikkelaars houden verder meer geld over voor al hun harde werken, omdat de 70 – 30 regeling aangepast wordt.

Dat vertelt Phil Schiller, het hoofd van de mondiale marketingafdeling bij Apple, in een interview tegenover The Verge. Het is opmerkelijk dat de topman nu al met dergelijke uitspraken op de proppen komt nu het Worldwide Developers Conference (WWDC) voor de deur staat. Meestal gebruikt het bedrijf dit podium om dergelijke grootse wijzingen bekend te maken. Mogelijk kunnen we op de beursvloer nog meer grootse aankondigingen verwachten.

Abonnementen

Er gaat een hoop veranderen voor app-ontwikkelaars. Om te beginnen kunnen zij in de toekomst abonnementen verkopen op hun apps, hetgeen eerder aan banden werd gelegd. Voorheen hadden tijdschriften en kranten de meeste vrijheid om abonnementen aan te bieden en moesten de makers van andere apps met eenmalige in-app aankopen werken. Straks kunnen ontwikkelaars in alle app-categorieën abonnementen aanbieden.

Bij eventuele prijsverhogingen moeten gebruikers vooraf eerst toestemming geven alvorens ontwikkelaars deze kosten in rekening mogen brengen. Als de abonnementsprijs niet verandert, mag deze onbeperkt doorlopen. Tevens kunnen ontwikkelaars onderscheid aanbrengen in hun abonnementen: vroege vogels krijgen bijvoorbeeld korting terwijl abonnees die later een abonnement afsluiten extra moeten betalen.

Verdienmodel

Een andere grootse verandering is het verdienmodel van Apple. Nu is het zo dat ontwikkelaars 30% van de totale opbrengsten van hun app aan Apple moeten afstaan. Deze 70 – 30 verhouding gaat op de schop en wordt 85 – 15. Dat betekent simpel gezegd dat app-ontwikkelaars een kleiner stuk van de taart aan Apple moeten afstaan. Hierdoor moet het voor app-makers nog aantrekkelijker worden om hun applicaties in de App Store aan te bieden.

De oude 70 – 30 verhouding geldt alleen nog voor het eerste jaar dat app-ontwikkelaars hun product aanbieden in de App Store. Als een app na dat jaar nog steeds in de belangstelling staat bij iOS-gebruikers, dan wordt de inkomstenverdeling 85 – 15. Dit geldt zowel voor bestaande als nieuwe apps.

Advertenties

Daarnaast kunnen ontwikkelaars straks advertentiecampagnes opzetten voor hun apps. ‘Opzetten’ is niet helemaal correct: ontwikkelaars gaan straks simpelweg bieden op zoektermen. Degene met het hoogste bod staat dan boven in de zoekresultaten. Per zoekterm toont Apple maximaal één geadverteerde app zodat gebruikers niet worden doodgegooid met advertenties.

Het veilingsysteem zal de komende zomer als bèta draaien en blijft vooralsnog beperkt tot de Verenigde Staten.

Sneller goedkeuring

Tot slot belooft Schiller dat apps van ontwikkelaars sneller worden goedgekeurd alvorens ze in de App Store belanden. Nu gaan er soms enkele weken overheen voordat het zo ver is en heeft meer dan eens tot flinke klachten geleid. De afgelopen maand is deze periode aanzienlijk verkort: 50% van de ingezonden apps is binnen 24 uur gekeurd, 90% binnen 48 uur.

 

Wat vinden jullie van deze veranderingen? Laat het ons en onze lezers weten door een reactie achter te laten.

Share.

Gerelateerde tablets / apps

  • Schermdiagonaal 12.9 inch
  • Besturingssysteem iOS
  • Schermresolutie 2732 x 2048
  • Afmetingen 305.7 x 220.6 x 6.9 mm
  • Processor Apple A9X
  • Gewicht 713 gram
  • Opslagruimte 128 / 32
  • Alle specificaties
  • Schermdiagonaal 7.9 inch
  • Besturingssysteem iOS
  • Schermresolutie 2048 x 1536
  • Afmetingen 203 x 134 x 6 millimeter
  • Processor Apple A8x (triple-core 64-bit)
  • Gewicht 299 gram
  • Opslagruimte 128 / 16 / 64
  • Alle specificaties

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer