Klanttevredenheid het hoogst bij iPad

0

Consumenten die in het verleden een iPad hebben gekocht, zijn het meest tevreden met hun aankoop. Maar Apple voelt wel de hete adem van Microsoft.

Dat blijkt uit onderzoek van J.D. Power. Voor het vijfde achtereenvolgende jaar vraagt de marktonderzoeker Amerikaanse consumenten naar hun tevredenheid of satisfaction score van hun tablet.

De analisten ondervroegen 3.485 respondenten tussen september 2015 en februari 2016 naar hun ervaring en tevredenheid met hun tablet. Daarbij kijken ze naar vijf verschillende aspecten: prestaties, gebruiksgemak, features, design en prijskaartje. Deze factoren hebben ieder hun eigen weging van respectievelijk 28%, 22%, 22%, 17% en 11%. Tot slot worden de bevindingen omgezet in een score, waarbij maximaal 1.000 punten behaald kunnen worden.

Apple iPad nummer één

Zoals de onderstaande tabel laat zien zijn consumenten het meest tevreden over hun iPad. De tablet van Apple behaalt een score van maar liefst 830 punten. Met slechts één punt verschil staat Microsoft op een eervolle tweede plaats. Samsung (822), Amazon (816) en HP (809) eindigen op de derde, vierde en vijfde plaats. De gemiddelde score bedraagt 816 punten. En hoewel Apple nog altijd de lijst aanvoert, wordt de concurrentie steeds groter en neemt de eindscore van het bedrijf steeds verder af.

Klanttevredenheid over tablets (J.D. Power mei 2016)

Convertibles

Dat de iPad de meest geliefde tablet onder Amerikaanse consumenten is, is niet het enige resultaat van deze studie. Zo merken de onderzoekers op dat consumenten over het algemeen genomen tevredener zijn over een convertible dan een tablet: de eerste categorie scoort gemiddeld 827 punten, de tweede 816. Als we naar de features kijken worden de verschillen nog duidelijker zichtbaar: 828 punten voor convertibles tegenover 796 punten voor reguliere tablets. De respondenten zijn met name te spreken over de verbindingsmogelijkheden, hoeveel intern geheugen en de variëteit aan vooraf geïnstalleerde applicaties.

Daarnaast blijken de ondervraagden met een convertible gemiddeld meer tijd achter hun apparaat door te brengen dan tabletgebruikers. Niet alleen op het gebied van productiviteit (typen), maar ook als ze surfen op internet, social media gebruiken of instant messaging diensten gebruiken als Skype. Ook downloadt de eerste groep gemiddeld genomen meer betaalde apps dan tabletbezitters: 2.9 apps voor zij die een convertible bezitten tegenover 1.3 van de tableteigenaren. Ook verbruiken ze door de bocht genomen meer data.

Volgens Kirk Parsons van J.D. Power is door de introductie van de convertible de tevredenheid onder consumenten toegenomen.

“Hybrid tablets are raising customer expectations for device performance. Brands with a strong lineup of hybrids are in a favorable position to satisfy the needs of consumers interested in a single device for business computing and entertainment. A satisfying hybrid tablet experience can lead to brand loyalty, recommendations and repurchase intent.”

 

Kunnen jullie je vinden in de bovenstaande onderzoeksresultaten?

Share.

Gerelateerde tablets / apps

  • Schermdiagonaal 12.9 inch
  • Besturingssysteem iOS
  • Schermresolutie 2732 x 2048
  • Afmetingen 305.7 x 220.6 x 6.9 mm
  • Processor Apple A9X
  • Gewicht 713 gram
  • Opslagruimte 128 / 32
  • Alle specificaties
  • Schermdiagonaal 7.9 inch
  • Besturingssysteem iOS
  • Schermresolutie 2048 x 1536
  • Afmetingen 203 x 134 x 6 millimeter
  • Processor Apple A8x (triple-core 64-bit)
  • Gewicht 299 gram
  • Opslagruimte 128 / 16 / 64
  • Alle specificaties
  • Schermdiagonaal 7.9 inch
  • Besturingssysteem iOS
  • Schermresolutie 2048 x 1536
  • Afmetingen 200 x 134.7 x 7.5 mm
  • Processor Apple A7 (dual-core) 64-bit
  • Gewicht 331 gram
  • Opslagruimte 128 / 16 / 64
  • Alle specificaties
  • Schermdiagonaal 9.7 inch
  • Besturingssysteem iOS
  • Schermresolutie 2048 x 1536
  • Afmetingen 240 x 169.5 x 6.1 mm
  • Processor Apple A8x (triple-core 64-bit)
  • Gewicht 437 gram
  • Opslagruimte 128 / 16 / 64
  • Alle specificaties

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer