‘Q1 2016 was slechtste kwartaal voor tabletmarkt sinds 2012’

0

2016 is niet goed begonnen voor de tabletmarkt. In het eerste kwartaal gingen er niet meer dan 46,5 miljoen tablets (inclusief convertibles) over de toonbank, een daling van omgerekend 10%. Dit is het slechtste resultaat sinds 2012.

Dat schrijft Strategy Analytics in de laatste uitgave van “Preliminary Global Tablet Shipments and Market Share: Q1 2016’.

Verliezen over de gehele linie

De verliezen zijn nagenoeg bij alle fabrikanten waar te nemen. De grootste klapper komt voor rekening van Samsung. Het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf verkocht in de eerste drie maanden van het jaar naar schatting slechts 6,5 miljoen Galaxy-tablets. Dat is maar liefst 26% minder tablets in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Ook Apple kreeg het zwaar te verduren. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers maakte CEO Tim Cook bekend dat er in januari, februari en maart slechts 10,25 miljoen iPads werden verkocht. Vorig jaar waren dat er nog 12,62 miljoen in deze periode. Deze daling is bijna goed voor 20% van de totale iPad-verkoop.

Lenovo en ASUS hadden niet veel meer succes de afgelopen drie maanden. Het Chinese en Taiwanese bedrijf verkochten respectievelijk 2,1 miljoen (-15%) en 1,5 miljoen (-17%) tablets. Zogeheten white box tablets –tablets zonder het merk van een grote fabrikant– verkochten het eerste kwartaal de meeste tablets:  13,3 miljoen. Daarmee behaalt deze groep een marktaandeel van 28,5% van de totale verkoop. Desalniettemin daalde de verkoop met 10% in vergelijking met vorig jaar.

Huawei

De uitzondering op de regel vormt Huawei. De Chinese tabletproducent verkocht volgens de analisten van Strategy Analytics maar liefst 2,1 miljoen tablets. Klinkt niet bepaald indrukwekkend als je dit aantal vergelijkt met Apple en Samsung, maar vergis je niet: hiermee is Huawei weliswaar de hekkensluiter van de top 5, maar de verkoop steeg in een jaar tijd met 66%.

Besturingssysteem

Android is nog altijd het populairste besturingssysteem onder consumenten. Van alle verkochte tablets in het eerste kwartaal draaiden er 30 miljoen op het OS van Google, oftewel zo’n tweederde (65%). Ongeveer één op de vijf verkochte tablets (22%) was uitgerust met iOS. Het aantal verkochte Windows-tablets bedroeg 6,2 miljoen. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar toen er nog 3,4 miljoen Windows-tablets over de toonbank gingen. Daarmee behaalt Microsofts besturingssysteem een marktaandeel van 13% in het eerste kwartaal.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer