Google Play Store telt twee miljoen apps

0

De Google Play Store telt in totaal zo’n twee miljoen applicaties. We hebben het dan niet alleen over mobiele games, maar ook digitale tijdschriften, boeken en films.

Dat meldt onderzoeksbureau Statista, die gisteren de laatste cijfers publiceerde.

Twee miljoen apps

Google lanceerde zijn applicatiewinkel in 2008. Toen ging de plek door het leven als de Android Market. Destijds waren er slechts 30.000 apps te vinden. In maart 2012 wijzigde Google de naam Android Market in Google Play Store. In juli 2013 overschreed de applicatiewinkel de historische mijlpaal van één miljoen apps. In minder dan drie jaar tijd is dat aantal verdubbeld naar twee miljoen.

Volgens de onderzoekers van Statista is nog altijd het grootste gedeelte van de content in de Google Play Store gratis beschikbaar. In 2009 was dat 60,8%. In vijf jaar tijd steeg dit aandeel naar 68,8%. Wat dit percentage vandaag de dag bedraagt is onbekend.

Als het leeuwendeel van de apps gratis is te downloaden in de Google Play Store, hoe verdient dan zijn geld? Heel eenvoudig: met in-app aankopen. Volgens analisten genereert Google 98% van zijn inkomsten uit in-app aankopen: micro-transacties waarbij spelers extra levens, wapens, uitrusting, in-game currency, grondstoffen of andere aankopen doet en hiervoor met zijn portemonnee of credit card betaalt. Slechts 1% van de omzet wordt behaald uit betaalde apps.

Populairste apps

In de eerste drie maanden van dit jaar hebben we met z’n allen 11,1 miljard apps gedownload uit de Google Play Store. Dat is omgerekend een bescheiden stijging van 6,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tot de vijf populairste apps die het meest zijn gedownload behoren Facebook Messenger, Facebook, Snapchat, Candy Crush Jelly Saga en Pandora. Andere geliefde apps zijn onder meer WhatsApp, Pinterest, Netflix, Instagram en Spotify.

De grootste stijging vinden we echter in de categorie fotografie. Het aantal downloads in deze groep steeg het afgelopen jaar met maar liefst 20%. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat mobiele games de allergrootste categorie van allemaal is: ruim vier op de tien (41,2%) van alle downloads uit de Google Play Store is een game.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer