Adobe: ‘Phablets vervangen tablets om te surfen’

0

Mobiele apparaten zijn geliefder dan ooit onder consumenten. Steeds meer mensen gebruiken deze apparaten om online te zijn. Maar er is een duidelijke trend zichtbaar: phablets verdringen tablets als productcategorie voor mobiel internet. Deze ontwikkeling beperkt zich niet tot een specifieke geografische regio, maar doet zich wereldwijd voor.  

Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Adobe Digital Index (ADI), die op het Mobile World Congress (MWC) is gepresenteerd.

Dat de tabletverkoop al enkele achtereenvolgende jaren afneemt is niets nieuws. Volgens de laatste cijfers, afkomstig van onderzoeksbureau Strategy Analytics, gingen er in 2015 224,3 miljoen tablets over de toonbank. Dat is omgerekend een daling van 8% ten opzichte van 2014. Ook mensen uit het veld, zoals Hubert Joly, CEO van Best Buy, hebben hardop gezegd dat de tabletmarkt aan het instorten is.

Analisten hebben hier diverse oorzaken voor gevonden: verzadiging van de Westerse tabletmarkt, het hoge prijsniveau, de lange levenscyclus van tablets, het gebrek aan innovatie en de constatering dat tablets geen persoonlijke apparaten zijn zoals smartphones. De steeds verder toenemende populariteit van phablets wordt als één van de belangrijkste oorzaken gezien voor de dalende verkoopcijfers van tablets.

Grotere schermen

Uit het onderzoek van Adobe blijkt dat internetten via mobiele apparaten als tablets, smartphones en phablets het afgelopen jaar minimaal met 11% is toegenomen. Tegelijkertijd constateren de onderzoekers dat internetverkeer via de tablet het afgelopen jaar is gedaald. De grootste daling zagen we in Saoedi-Arabië, waar mobiel internetten met de tablet met maar liefst 25% kromp.

Volgens Tamara Gaffney, hoofdonderzoeker van het ADI, komt dit doordat schermen van smartphones steeds groter worden. Consumenten zien niet langer aanleiding om zowel een smartphone als een tablet te kopen.

“There was a time when tablet browsing surpassed smartphone browsing, and that trajectory was expected to continue. Since then, however, browsing growth by these devices has decreased significantly, and we think this is mainly because smartphone screens are getting bigger. Now, instead of buying both a smartphone and a tablet, people are opting for ‘phablets’ and relying on just this one device—with a larger screen—for all of their browsing.”

In ons land steeg het internetverkeer via mobiele apparaten het afgelopen jaar met 38,5%. Het formuleren en implementeren van een ‘mobile first’ strategie noemt Gaffney een “strategische prioriteit” voor bedrijven.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer