Onderzoekers: ‘Leerlingen leren beter dankzij tablet’

0

Een tablet is een effectief hulpmiddel om de prestaties van leerlingen op het gebied van taal en rekenen te verbeteren. Voor de docent is het tool om beter om te gaan met de onderlinge verschillen tussen leerlingen.

Dat blijkt uit onderzoek van zowel de Universiteit Twente als de Radboud Universiteit Nijmegen, zo meldt Kennisnet. Kennisnet is een organisatie die scholen adviseert over de inzet van moderne technologieën en digitale leermiddelen, waaronder tablets. Kennisnet financierde beide onderzoeken.

Aan het onderzoek deden ruim 2.500 leerlingen uit het basisonderwijs mee uit de groepen 4 tot en met 8. De onderzoekers keken hierbij naar de effecten van Snappet, software waarmee leerlingen taal- en rekenopgaven oefenen en direct te zien krijgen of ze het goede antwoord hebben ingevuld of niet. Met deze applicatie ziet de docent in één oogopslag hoe zijn leerlingen presteren en waar nodig extra (individuele) ondersteuning bieden.

Betere resultaten dankzij tablets

De onderzoeken zijn onafhankelijk van elkaar uitgevoerd. Onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen keken naar leerlingen van Stichting Klasse uit het Groene Hart, waarvan 14 scholen deel uitmaken. Universiteit Twente bestudeerde de leerlingen van 80 basisscholen in Overijssel.

Uit beide onderzoeken blijkt dat leraren die zonder tablet werken zich richten op de prestaties van de gemiddelde leerling. Hierdoor worden de beste leerlingen onvoldoende uitgedaagd en ontwikkelen hun taal- en rekenvaardigheden zich minder snel in vergelijking met andere leerlingen. Tablets met Snappet bieden de mogelijkheid om onderwijs om alle niveaus aan te bieden zodat iedereen grote sprongen voorwaarts maakt.

Alfons ten Brummelhuis van Kennisnet zegt hierover:

“Elke leraar wil liefst al zijn leerlingen op hun eigen niveau lesgeven, en past dan zijn lessen vaak aan op twee of drie niveaus. Want met meer dan 20 leerlingen in je klas is het fysiek onmogelijk elke leerling onderwijs op maat bieden. We weten nu dat het met dit soort adaptieve onderwijstechnologie wél kan.”

Frank Tigges van het College van Bestuur van Stichting Klasse beaamt de bevindingen van de onderzoekers. Hij adviseert scholen echter eerst een plan te maken alvorens zij met digitale leer- en hulpmiddelen aan de slag gaan:

“De winst die je kunt behalen valt of staat met de onderwijskundige begeleiding en de afspraken die je maakt - over inzet in de hele school, over het gebruik van de data. Ook moeten leraren goed worden geschoold en moet je als school zorgen dat je je technische randvoorwaarden op orde hebt. Als je het hapsnap inzet, gaat het mis.”

Volgens Ten Brummelhuis stroken de resultaten met eerdere onderzoeken naar de effectiviteit van soortgelijke programma’s als Rekentuin en Muiswerk.

Onderzoek iPad-scholen

Momenteel verrichten de Onderwijs Innovatie Groep (OIG), het Welten-Instituut en diverse andere instanties onderzoek naar de effecten van iPad- of Steve Jobs-scholen. Ze brengen zowel de positieve als negatieve effecten die digitale hulpmiddelen bieden. Daarnaast kijken ze in hoeverre deze scholen de doelstellingen en leerdoelen van Onderwijs voor een nieuwe tijd (O4NT) hebben behaald. De resultaten van dit onderzoek worden later dit jaar gepresenteerd.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer