De toekomst van in-game adverteren (IGA)

0

Vaak gamen we om de echte wereld even te kunnen vergeten. Maar wanneer je dan nietsvermoedend zit te spelen… BAM, ineens een advertentie! Ze zijn niet altijd opvallend. Soms is het simpelweg de naam van een bedrijf of product, terwijl andere ondernemingen er volledige ads in stoppen. Het is niet iets van de laatste jaren, integendeel; al zo lang als video-games bestaan maken adverteerders dankbaar gebruik van Xbox Live of PSN. En het werkt beter dan je denkt…

Wat is adver(tentie)gaming?

Er zijn verschillende manieren van adverteren in video-games. Behalve de overduidelijke tactieken zijn er ook gevallen zoals Free 2 Play-games waarin het kopen van levens, items of power-ups met echt geld wordt aangeprezen. We gaan het nu alleen hebben over manieren waarbij een derde partij en/of haar producten worden geadverteerd.

De subtielste tactiek is IGA, In-Game Advertisement. Misschien eet je character een hamburger van een bepaalde fast-foodketen, of zie je een billboard met reclame voor een echt bestaand bedrijf. Of je speelt een potje virtueel voetbal en bij een buitenspel was je natuurlijk afgeleid door de bewegende reclameborden voor sportschoenen. Binnen IGA vallen nog net in-game items die echte producten moeten voorstellen, of voorwerpen met een merk erop. Zo had de Koreaanse MMO Maple Story een tijdlang een stad genaamd Coketown, gesponsord door niemand anders dan Coca Cola. Er waren speciale monsters en gear te vinden in dit gebied.

Dit allemaal kan nog net een stapje verder met advergaming. Dit is wanneer de hele game draait om het bedrijf dat gepromoot wordt. Één van de oudste voorbeelden is Kool-Aid Man voor de Atari 2600 en Intellivision. Of wat denk je van McDonald’s Treasureland Adventure voor de NES en McKids voor de Mega Drive?  Tegenwoordig is er ook genoeg advergaming te vinden. Op sites als Neopets vind je honderden spelletjes, waaronder games gemaakt voor/door derde partijen, dit kan van alles zijn. Het punt is in ieder geval dat jij het product leert kennen, terwijl je punten verdient voor je Neopets-account. Ook F2P-games kennen dit; je levens zijn op en je kunt naar een advertentie kijken of een enquête invullen om zonder te betalen verder te kunnen spelen. Dat laatste is een grensgeval tussen advergaming en een agressieve vorm van IGA.

Bijzondere voorbeelden van IGA en Advergames

Zool – Chupachups level

Deze DOS-game wil je één ding leren, en dat is dat als je in een snoepwereld kan leven, je het best in die van Chupa Chups kan zitten! Niet bepaald subtiel.

Tooth Protectors – Johnson & Johnson

In 1983 crashte de videogame-industrie door een overdaad aan slechte onofficiële games. Dit is waarschijnlijk één van de daders. Een spel waarin je tanden poetst?!

Pepsi Invaders – Coca Cola

Deze advergame leent het concept van Space Invaders om hun product bij de gamer binnen te krijgen. Pepsi Invaders is enorm zeldzaam, maar qua gameplay mis je niets.

Advergaming heeft resultaat

Niet iedere game pakt het aan zoals deze smakeloze voorbeelden. Er zijn namelijk ook hele succesvolle manieren waarop adverteerders gebruikmaken van onze virtuele werelden. Vooral bij mobile games, die hun plek hebben veroverd in de industrie, zien we meer dan ooit in-game advertisements. Dit is tevens een belangrijke reden dat jij je favoriete game gratis kunt spelen op het toilet of in de bus: door de advertisements en micro-transactions krijgen de makers toch hun inkomsten.

Volgens Forbes kunnen we verwachten dat de Video Game Advertisement alleen maar groter gaat worden. Al in 2011 verwachtten zij dat deze industrie in 2016 het dubbele zou uitgeven aan advertenties in-game. Waar in 2011 $3.1 miljard werd uitgegeven, zou in 2016 $7.2 miljard worden gespendeerd. En als we dit vergelijken met 10 jaar geleden, waar ‘slechts’ $56 miljoen is uitgegeven aan IGA., zien we dus een flinke groei. We kunnen met zekerheid stellen dat advergames het nog steeds lekker doen!

Wen er maar aan!

De video game-markt is heel erg aan het veranderen; we spelen steeds vaker op mobile devices, we kunnen binnenkort virtual reality proberen en nieuwe consoles als de Nintendo NX zijn al in de maak. Video game advertising zal daarop in moeten spelen om te blijven groeien. Dat lijken ze nu al aardig effectief aan te pakken op het gebied van apps. Wat je daar ook van vindt, de cijfers liegen er niet om. Bovendien, als je de gamemakers het gunt om te blijven bestaan, neem de junkfood en telefoons met een stuk fruit erop dan voor lief. Door deze reclames kunnen de spellen waar wij zo van houden (blijven) bestaan. En wie weet, misschien wordt IGA ooit wel net zo normaal als reclames op tv.

 

Share.

Over de auteur

Leon is mede-oprichter en redacteur van TabletGuide.nl. Deze tabletliefhebber heeft verschillende Android-tablets en telefoons, waaronder een Nexus 7 (2013), een HP SlateBook x2, ASUS FonePad en Nexus 5. Probeert in zijn vrije tijd de tablet regelmat... Lees meer

Reageer