YouTube Kids opnieuw onder vuur vanwege junkfoodreclame

0

YouTube Kids, de kindvriendelijke variant van Googles videoplatform, ligt opnieuw onder vuur. Ditmaal hebben belangenorganisaties een klacht ingediend bij de Federal Trade Commission (FTC) omdat ze van mening zijn dat er te veel junkfoodreclame te zien is.

In het Children’s Food and Beverage Advertising Initiative (CFBAI) is afgesproken dat kinderen tot 12 jaar niet onnodig aan commercials voor ongezonde voeding worden blootgesteld. Dit om een meer gezonde leefstijl voor kinderen te promoten en ze voedzame alternatieven voor te schotelen.

Volgens diverse belangenorganisaties is daar echter geen sprake van. Grote merken als Coca Cola, Oreo’s en Kelloggs houden zich niet aan de gemaakte afspraken en vertonen reclames van hun producten via YouTube Kids. Volgens de Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC) en het Center for Digital Democracy (CDD) worden kinderen op het videoplatform onvoldoende beschermd tegen dergelijke commercials en blootgesteld aan “bedrieglijke reclamespotjes”. Kinderen zijn volgens de belangenorganisaties niet in staat om een onderscheid te maken tussen commercials en de reguliere programmering en YouTube Kids maakt daar misbruik van.

Crux is dat de advertentierichtlijnen van YouTube Kids alleen betrekking hebben op betaalde advertenties. Je weet wel, die filmpjes die je ziet voordat een video daadwerkelijk start. Commerciële uitingen van YouTube Creators vallen daar nadrukkelijk buiten. Dat betekent simpel gezegd dat kinderen op het platform wel degelijk aan commerciële video’s blootgesteld kunnen worden. De onderstaande video –The Oreo Challenge– is een voorbeeld van een commercial waar de belangenorganisaties zich aan storen.

YouTube Kids onder vuur

Het is niet de eerste keer YouTube Kids in een negatief daglicht wordt geplaatst. Zo dienden in april diverse belangenorganisaties een klacht in bij de FTC omdat YouTube Kids te veel reclame zou tonen. Diverse deskundigen noemden de videodienst “over-gecommercialiseerd” en zou het Google alleen maar om de winst te doen zijn.

In mei kwam YouTube Kids opnieuw in opspraak, ditmaal vanwege het aanbieden van ongewenste content. Belangenorganisaties klaagden dat er op YouTube Kids onder meer video’s met vulgair taalgebruik, grappen over pedofilie, jongleren met messen, het proeven van batterijzuur, instructiefilmpjes hoe je een strop maakt en volwassen materie over geweld, pornografie en zelfmoord op het platform te vinden was.

Naar aanleiding van deze klachten besloot Google om het ouderlijk toezicht te verbeteren.  Zo is het mogelijk om de zoekfunctie uit te schakelen zodat jonge kinderen niet zelf mogelijk ongepaste video’s kunnen opzoeken en bekijken. Om de instellingen onder ouderlijk toezicht te wijzigen is voortaan een wachtwoord vereist. Een beetje handig en slim kind kan zodoende dus niet allerlei aanpassingen doen om meer video’s vrij te geven.

YouTube Kids is op dit moment alleen in de VS beschikbaar. Of en wanneer de dienst naar ons land komt is niet bekend.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer