‘Tablets goed voor de ontwikkeling van kinderen’

0

In het verleden heb ik meer dan eens een artikel geschreven waarin deskundigen stellen dat tabletgebruik op (zeer) jonge leeftijd nadelig uitpakt voor de ontwikkeling van een kind. De Belgische kinderpsychiater Serge Tisserson zegt dat hier niets van klopt en beweert dat tablets wel degelijk helpen bij de ontwikkeling van kinderen, onder meer door het aanwakkeren van taalgevoel.

Dat schrijft de Vlaamse online krant Het Laatste Nieuws.

Tisserson onderzocht in opdracht de Office de la Naissance et de l’enfant (ONE) –de Vlaamse variant van het Centrum voor Jeugd en Gezin– welke vooroordelen over beeldschermgebruik onder jongere kinderen wel en niet kloppen. Hij ondervraagde hiervoor 2.000 Belgische gezinnen met kinderen jonger dan 6 jaar.

Ruim driekwart van de ondervraagde ouders (80%) denkt dat tablets schadelijk zijn voor jonge kinderen. Ze denken onder meer dat kinderen dom, dik, lui, slapeloos en asociaal worden als ze te veel tijd doorbrengen achter een beeldscherm. Ook blijkt uit de navraag dat Belgische gezinnen gemiddeld 8 schermen in huis hebben en dat ouders zich daar best wel schuldig over voelen.

Uit het onderzoek van Tisserson blijkt echter het tegendeel. Tablets leveren namelijk wel degelijk een belangrijke bijdrage aan de groei en ontwikkeling van jonge kinderen. Hij ontkracht in zijn onderzoek een viertal vooroordelen die over tablets de ronde doen.

Kind met tablet

“Schermen zijn ongezond voor kinderen onder de 3 jaar”

Tisserson zegt dat tablets het taalgevoel bij jonge kinderen aanwakkert. Om een taal te leren moet er sprake zijn van een relatie: als een kind iets zegt of doet moet er een tegenreactie komen. Een kind de hele dag naar tekenfilms op de televisie laten kijken draag daar niet aan bij, tablets wel. Een tablet reageert namelijk op wat een kind doet en dat prikkelt het taalinstinct. Het is nog beter als je als ouder naast je kroost gaat zitten en vraagt wat je zoon of dochter op de tablet doet.

“Schermen isoleren kinderen van de buitenwereld”

Kinderen die de hele tijd met een tablet bezig zijn komen niet buiten en raken zodoende geïsoleerd. Niets van waar, zo zegt Tisserson. De kinderpsychiater verbindt er wel een duidelijke voorwaarde aan: laat je kind een beperkte tijd alleen doorbrengen achter de tablet en vraag na afloop wat hij gedaan heeft. Op deze manier wordt de narratieve intelligentie van het kind gestimuleerd en helpt het om hem of haar uit de vermeende isolatie te halen.

“Tablets doden de verbeelding”

Tablets zijn slecht voor de ontwikkeling van de creativiteit en verbeeldingskracht van kinderen. Volgens Tisserson is dat de grootste misvatting van allemaal. Kinderen die op een tablet spelen komen juist veelvuldig in aanraking met foto’s, video’s, muziek en vrolijke figuurtjes en vormen in games. Zodoende wordt hun fantasie juist geprikkeld. De kinderpsychiater voegt daaraan toe dat tekenprogramma’s op tablets steeds beter worden.

“Tablets zorgen voor verminderde concentratie”

Bij de gedachte dat tablets ervoor zorgen dat kinderen steeds meer moeite hebben om zich te concentreren stelt Tisserson een kanttekening. Hij maakt hierbij een onderscheid tussen deep attention (langdurige aandacht) en hyper attention (korte tijd krachtig geconcentreerd). De ontwikkeling van langdurige aandacht komt volgens Tisserson inderdaad niet ten goede als jonge kinderen te veel tijd doorbrengen achter de tablet. Tablets zijn daarentegen wel een goed trainingsmiddel om kinderen te leren korte tijd op een taak te laten concentreren.

Ben jij het eens met de bevindingen van de Belgische kinderpsychiater, of denk je dat tablets een negatieve impact hebben op de ontwikkeling van kinderen? Laat het ons weten door een reactie achter te laten.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer