NVIDIA Shield Controller review: een geweldige controller

0
8.4 Kooptip

Ben je een fanatieke gamer die zijn huis niet verlaat zonder zijn een Shield Tablet? Dan is de NVIDIA Shield Controller een echte aanrader voor je. Door zijn vormgeving ligt de controller prettig in de hand en heb je meer controle over het spel. Met een volle accu is de gamecontroller makkelijk 30 tot 40 uur te gebruiken. Grootste minpunt is dat de Shield Controller op dit moment niet met andere Android-apparaten is te gebruiken.

• Design 9
  • Bouwkwaliteit 9
  • Accuduur 9
  • Gewicht 7
  • Prijs-kwaliteitverhouding 8
  • Gebruikers beoordelingen (1 stemmen) 9.2

Wie een tablet zoekt voor zijn gameverslaving, komt al snel uit bij de NVIDIA Shield Tablet. Naast zijn hoge resolutie (1920 x 1200 pixels), zeer snelle Tegra K1 quadcore-processor en Shield Power Control om het accugebruik te optimaliseren, heeft deze tablet nog een handig accessoirestuk: de NVIDIA Shield Controller. Voor TabletGuide legde ik deze gamecontroller op de pijnbank.

De NVIDIA Shield Controller is getest met de NVIDIA Shield Tablet. Ik heb diverse games gespeeld om de gamecontroller te testen: DuckTales Remastered, Tomb Raider en Alpha Squadron 2: Edge of Oblivion. Een waarschuwing vooraf: de Shield Controller is niet bij iedere game te gebruiken. Kijk vooraf goed in de beschrijving of het spel dat je wilt spelen compatibel is met een controller of gamepad.

Naam: NVIDIA Shield Controller
Compatibel met: Shield Portable, Shield Tablet en PC met Windows 7 of 8 en GeForce Experience (alleen bedraad)
Gewicht: 317 gram
Prijs: 59,95 euro

NVIDIA Shield Controller

Vormgeving NVIDIA Shield Controller

De Shield Controller heet flink wat toeters en bellen: twee analoge thumbsticks, een D-pad, A, B, X en Y-knoppen, twee bumpers, twee triggers, een volumeregelaar, een touchpad, Android navigatieknoppen, aan/uitknop, microfoon, microUSB-aansluiting en een aansluiting voor je headset. Wat betreft de look and feel lijkt de Shield Controller als twee druppels water op de controller van de Xbox: het heeft navenant dezelfde knoppen en je houdt de controller op dezelfde manier vast. Als je veel met deze gamecontroller gespeeld hebt, kun je ook goed met de Shield Controller overweg.

De Shield Controller is te gebruiken met de Shield Portable en Shield Tablet. Dat komt omdat de Shield Controller niet met Bluetooth werkt, maar verbinding maakt via WiFi Direct. Dat is een techniek waarmee twee apparaten draadloos met elkaar communiceren zonder gebruik te maken van een draadloos toegangspunt, zoals een WiFi-hotspot of router. Een soort van Bluetooth, maar dan krachtiger. En dat merk je tijdens het gamen: de verbinding is constant en er is geen sprake van vertraging of lag. Kortom, als je op een knop drukt reageert de tablet onmiddellijk op deze input.

Met de bijgeleverde draad kun je de Shield Controller tevens gebruiken met een computer met Windows 7 of 8 als besturingssysteem en GeForce Experience. Andere Android-tablets worden op dit moment niet ondersteund.

NVIDIA Shield Controller

Verbinding maken

Om de Shield Controller met je Shield Tablet te verbinden, volg je het onderstaande stappenplan:

• Open de Shield Controller app op de Shield Tablet.
  • Houd de NVIDIA-knop op de controller ongeveer 6 seconden ingedrukt. Deze begint nu te knipperen, wat betekent dat de Shield Tablet verbinding probeert te maken met de controller.
  • Als beide apparaten met elkaar verbonden zijn, zie je een melding op je tabletscherm. Tevens verschijnt er in het notificatiecentrum een logo van de Shield Controller.

Om een tweede controller te gebruiken, bijvoorbeeld als je samen met een vriend wilt gamen, volg je hetzelfde stappenplan nog een keer. Mocht er een update beschikbaar zijn voor de controller, dan zie je dat in het notificatiecentrum zodra de controller verbonden is.

De NVIDIA Shield Controller in praktijk

Zoals gezegd heb ik de NVIDIA Shield Controller met diverse games getest. Bij alle geteste spellen moet ik erkennen dat ik zeer prettig vond om met een controller te spelen. Het werkte een stuk prettiger dan de touch-knoppen op het scherm van de tablet, omdat je meer controle hebt over wat je doet. Bovendien is het prettiger om de controller vast te houden dan de tablet, omdat deze ergonomisch gevormd is. In dat opzicht heeft de Shield Controller duidelijk een streepje voor.

Ondanks dat je zonder bedrading werkt, reageert de controller direct op al je commando’s. Dat is te danken aan WiFi Direct, een snelle en krachtige verbinding tussen de tablet en controller. Het voordeel is dat alles vlekkeloos werkt, maar het grote nadeel is dat de controller alleen met NVIDIA-producten werkt. “Your controller cannot be used with other Android devices at this time”, zo valt te lezen in de online gebruiksaanwijzing van de Shield Controller. Deze zinsnede geeft mij de hoop dat dit in de toekomst misschien verandert. Eerlijk gezegd mag dat ook wel in mijn ogen gezien het prijskaartje van 59,95 euro.

NVIDIA Shield Controller

Niet alle knoppen op de Shield Controller werken even vlekkeloos. Zo is het niet aan te bevelen om de touchpad als navigatietool te gebruiken: deze werkt log en traag. Ook van de ingebouwde microfoon ben ik niet onder de indruk. Hiermee kun je stemcommando’s gebruiken om een app te openen, nummer af te spelen, film te bekijken, contactpersonen op te roepen of een zoekterm in te voeren met Google Now. Leuk dat hij erop zit, maar zonder meerwaarde. Ook had ik liever de aansluiting van de headset aan de voorkant gezien, maar dat is een kwestie van smaak.

De batterij van de Shield Controller gaat zeer lang mee: alles bij elkaar opgeteld heb ik meer dan 30 uur kunnen gamen voordat hij bijna leeg was. Opladen is wel een dingetje: na vier uur laden was de controller nog niet vol.

NVIDIA Shield Controller

Conclusie

Dan is het tijd om de eindstand op te maken. De Shield Controller heeft in mijn ogen echt een toegevoegde waarde voor de fanatieke gamer. De controller ligt lekker in de hand, geeft je meer controle over het spel en biedt vele uurtjes gameplezier voordat de batterij een keer leeg is. Het is jammer dat de Shield Controller alleen met de Shield Portable, Shield Tablet en PC is te gebruiken. Voor een adviesprijs van 59,95 euro mag je verwachten dat hij ook op andere tablets is te gebruiken. Maar wie weet ooit in de toekomst.

Is de Shield Controller zijn geld waard? Als je een fanatieke gamer bent absoluut. Speel je zo nu en dan eens een spelletje, dan is het een behoorlijk gepeperde verlengstuk van je Shield Tablet.

NVIDIA Shield Controller

Pluspunten NVIDIA Shield Controller