ASUS Nederland bevestigt problemen Lollipop-update Nexus 7 (2013)

0

Anderhalve week geleden schreef ik voor TabletGuide het bericht dat tabletgebruikers die hun Nexus 7 updaten naar Android 5.0.2 (Lollipop) of hoger hierbij problemen ondervinden. Het blijkt nu om een softwarematige fout te gaan. Gedupeerden kunnen hun tablet opsturen naar ASUS voor een kosteloze reparatie.

Dat laat ASUS Nederland in een reactie weten aan Android Planet.

In maart begon Google met het uitrollen van Android 5.1 (Lollipop), de nieuwste versie van zijn besturingssysteem voor tablets en smartphones. Bij de installatie van de nieuwe Android-versie ging het bij vele gebruikers goed fout. Het scherm belandde simpelweg op het Google logo boot screen en deed vervolgens niks meer. Ook herstarten in recovery mode werkte voor sommigen niet. Bij degenen waar dat wel werkt horen we klachten dat de tablet urenlang blijft hangen in het “Erase Userdata” scherm.

Enkele gebruikers brachten hun tablet terug naar de winkel, maar kregen vervolgens een gepeperde reparatierekening voorgeschoteld. De garantietermijn was verlopen dus kwamen ze niet langer in aanmerking voor gratis herstel. Sommigen moesten tot wel bijna 350 dollar neerleggen. Google gaf niet thuis als de tablet niet via de Google Play Store was gekocht. Het internetbedrijf verwees de meeste gedupeerden rechtstreeks naar ASUS.

Dit probleem doet zich volgens ASUS Nederland voor bij de 2013-editie van de Nexus 7. Een woordvoerder vertelt tegenover Android Planet dat het probleem bij de Lollipop-update ligt. In sommige gevallen verliep de update wel goed: deze tablets ondervinden volgens het bedrijf veel minder problemen door het nieuwe besturingssysteem van Google.

ASUS Nederland laat via een woordvoerder aan Android Planet het volgende weten:

“Kapotte Nexus 7’s kunnen worden opgestuurd waarna wij ze individueel bekijken. Dan beoordelen we of de tablets kosteloos kunnen worden vergoed.”

Om in aanmerking te komen voor de garantieregeling, moet je op een speciale website van ASUS een formulier downloaden en opsturen. Vervolgens krijg je binnen 24 uur een zogeheten RMA-reparatienummer (RMA staat voor Return Merchandise Authorization). De vervoerder neemt daarna binnen 48 uur contact met je op om de defecte Nexus 7 op te halen. Vergeet niet om een kopie van de aankoopfactuur toe te voegen. De reparatieperiode bedraagt gemiddeld 7 tot 10 werkdagen.

Een enkeling heeft zijn tablet naar de winkel teruggebracht voor reparatie en kreeg te horen dat het moederbord vervangen moest worden.

Share.

Gerelateerde tablets / apps

  • Schermdiagonaal 7 inch
  • Besturingssysteem Android 4Android 5
  • Schermresolutie 1920 x 1200
  • Afmetingen 200.7 x 114.3 x 8.65 mm
  • Processor Qualcomm Snapdragon S4 Pro (quad-core)
  • Gewicht 317.5 gram
  • Opslagruimte 16 / 32
  • Alle specificaties

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer