Ook Play Store krijgt kindvriendelijke sectie

0

Om kindvriendelijke applicaties beter te promoten, gaat Google binnenkort een speciale sectie aan de Play Store toevoegen. Daarvoor heeft het bedrijf het Designed for Families-programma gelanceerd.

Dat schrijft de zoekmachinegigant in een nieuwe weblogbijdrage.

Hoe werkt het? Ontwikkelaars die applicaties maken die gericht zijn op kinderen komen, net als andere apps, momenteel in Play Store. Opvallen tussen al deze apps is niet eenvoudig en daar wil Google iets aan doen. Om kindvriendelijke apps te promoten kunnen ontwikkelaars hun games en andere applicaties aan Google voorleggen. Medewerkers leggen de app onder het vergrootglas en bekijken in hoeverre deze daadwerkelijk geschikt is voor kleine kinderen. Als de app de goedkeuring van Google krijgt, dan wordt de app beloond met het predicaat ‘Designed for Families’ en belandt hij in de nog te verschijnen kindersectie in de Play Store.

Google wil op deze manier kwalitatief goede apps promoten die op dit moment nauwelijks opvallen in de zee van applicaties in de Play Store. Applicaties voor kinderen zijn er volop, maar deze zijn vaak van slechte kwaliteit, weinig educatief, tonen veel reclame of bieden een legio aan in-app aankopen. Alleen applicaties die aan de hoogste eisen voldoen komen in aanmerking voor het ‘Designed for Families’ waarborgmerk. Welke criteria Google hiervoor hanteert is onduidelijk.

Ontwikkelaars kunnen via de Google Play Developer Console hun applicaties insturen. De nieuwe sectie wordt de komende weken aan de Play Store toegevoegd.

YouTube Kids

Dit is niet het enige initiatief dat Google onderneemt om de jongste doelgroep aan zich te binden. In februari lanceerde het bedrijf in de VS YouTube Kids, een videodienst die alleen content bevat van aanbieders van kinderprogramma’s. Naast de content is ook de interface zo ingericht dat deze eenvoudig te bedienen is door kinderen, onder meer door grotere icoontjes en veel felle kleuren.

Vlak na de lancering kreeg Google veel kritiek op YouTube Kids. De videodienst biedt volgens diverse belangenorganisaties helemaal geen veilige en beschermde omgeving voor kinderen, onder meer omdat het te veel reclame toont. Zij verzochten de Federal Trade Commission (FTC), vergelijkbaar met onze Consumentenbond, om een onderzoek in te stellen naar deze praktijken en er einde aan te maken.

Apple

Half januari voegde Apple een kindvriendelijke sectie toe aan de App Store. Deze sectie is opgedeeld in vier categorieën: alle leeftijden, 5 jaar en jonger, 6 tot 8 jaar en 9 tot 11 jaar.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer