Onderzoekster: ‘Tablet aan boze kinderen geven is slecht idee’

0

Misschien ken je het wel: je zoon of dochter is driftig en schreeuwt de hele boel bij elkaar. Het is dan verleidelijk om hem of haar een tablet te geven en een spelletje te laten spelen zodat hij/zij kan afkoelen. Dat is volgens onderzoekers van de Boston University School of Medicine het slechtste wat je kunt doen in zo’n situatie. Dat remt namelijk de emotionele ontwikkeling van je kind, omdat het niet leert om zijn/haar emoties in de hand te houden.

Dat zegt ontwikkelingspsycholoog dr. Jenny Radesky in een interview met de Britse krant The Telegraph.

Ze stelt dat het vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld is dat kinderen op jonge leeftijd mobiele apparaten als tablets en smartphones gebruiken. Welke impact het frequente gebruik van deze apparaten op de ontwikkeling van een kind heeft, is volgens haar nog een relatief nieuw onderzoeksgebied. Onderzoek heeft aangetoond dat veel tv kijken een negatieve invloed heeft op taal- en sociale ontwikkeling van kinderen, simpelweg omdat er minder menselijk contact is. Radesky vermoedt dat het met tablets en smartphones niet ander is.

“If these devices become the predominant method to calm and distract young children, will they be able to develop their own internal mechanisms of self-regulation?”

Geen consensus

Wetenschappers zitten niet op één en dezelfde lijn. Sommige onderzoekers stellen dat interactieve media en educatieve apps een positieve invloed hebben op kinderen. Zo leren ze makkelijker lezen, schrijven en rekenen. Andere wetenschappers ontkennen de voordelen van tablets in het leerproces niet, maar stellen dat overmatig gebruik niet goed is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind.

Dat is nog niet alles volgens dr. Radesky: ook de motorische ontwikkeling en ruimtelijk inzicht blijven achter.

“Heavy device use during young childhood could interfere with development of empathy, social and problem solving skills that are typically obtained by exploring, unstructured play and interacting with friends. These devices also may replace the hands-on activities important for the development of sensorimotor and visual-motor skills, which are important for the learning and application of maths and science.”

Therapeut Lindsay Marzoli vult Radesky aan en stelt dat veelvuldig gebruik van touchscreens niet goed is voor de spierontwikkeling, die bijvoorbeeld nodig is om te schrijven.

Nederland

Ook sommige Nederlandse onderzoekers zijn niet even blij met de komst van tablets. Orthopedagoog en spraaktaalpatholoog dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer vertelde afgelopen jaar dat tablets slecht zijn voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Door de “beeldschermcultuur” neemt volgens haar het contact met volwassenen af en wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling geblokkeerd.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer