Tablet ondervindt hevige concurrentie van notebooks en phablets

0

Het aantal verscheepte tablets valt dit jaar aanzienlijk lager uit dan verwacht. Volgens NPD DisplaySearch verschepen producenten in 2014 niet meer dan 254 miljoen tablets, een bescheiden stijging van 2% in vergelijking met vorig jaar. Aanvankelijk voorspelde het onderzoeksbureau dit jaar een groei van de tabletmarkt van 14%. Grote boosdoener: de populariteit van grotere smartphones (phablets) en notebooks.  Toch ziet het onderzoeksbureau reden genoeg om rooskleurig te zijn over de toekomst van de tabletmarkt. 

De dalende verkoopcijfers komen duidelijk naar voren in de laatste cijfers van het Quarterly Mobile PC Shipment and Forecast Report van NPD DIsplaySearch.

Volgens Hisakazu Torii, vicepresident van de afdeling smart applications research bij NPD DisplaySearch, passen marktleiders hun verkoopstrategie aan, omdat de snelle groei van de tabletmarkt ten einde is. Een soort van financiële waarschuwing zoals wij dat in Nederland kennen: ‘In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst’.

Volgens Torii is er in de nabije toekomst meer overlap te vinden tussen tablets, smartphones en notebooks.

“We can expect to see more competitive overlap among display sizes for tablet PCs, notebook PCs, and smartphones, as Apple has announced its new iPhone 6 Plus with an increased screen size of 5.5 inches and Microsoft has introduced its new Surface Pro 3 models with 12-inch screens.”

NPD DisplaySearch prognose tabletmarkt tot 2018

Bron: NPD DisplaySearch

Schermgrootte

Volgens het onderzoeksbureau gaan er in de toekomst minder tablets over de toonbank die maximaal 8 inch groot zijn. Door de populariteit van phablets daalt het verkooppercentage van deze kleinere tablets van 55% in 2014 naar 35% in 2018.

Tablets met een scherm van 11 inch of groter daarentegen worden in de toekomst geliefder bij de consument. Op dit moment heeft slechts 2% van alle verscheepte tablets een schermformaat van 11 inch of groter. In 2018 loopt dat aandeel op naar 14%, een toename met een factor 7. Zodoende begeven tablets zich in het vaarwater van notebooks.

Optimisme

Toch ziet NPD DisplaySearch reden voor optimisme. Evenals als PC’s en smartphones hebben tablets een vervangingscyclus. Na verloop van tijd vervangen consumenten hun oude tablet door een nieuwere. Dat is de reden waarom het onderzoeksbureau verwacht dat de tabletmarkt de komende jaren blijft groeien. Weliswaar in enkelvoudige cijfers (dus onder de 10%), maar groei desalniettemin.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer