Nieuwe Surface Pro 3 reclame na mislukte NFL-promotie

0

Microsoft legde er maar liefst 400 miljoen dollar voor neer om zijn Surface-tablets de officiële ‘Tablet van de National Football League (NFL)’ te noemen. Het liep allemaal net even anders toen de sportcommentatoren de Surface Pro 3 uitmaakten voor een iPad. Door deze mislukte campagne was Microsoft genoodzaakt om maatregelen te treffen. Daarom heeft het Amerikaanse hard- en softwarebedrijf een nieuwe commercial gelanceerd, waarin het letterlijk zegt dat ze de officiële tabletsponsor van de NFL is.

Aan exposure geen gebrek: de Surface Pro 3 was volop in beeld te zien toen de San Diego Chargers begin deze maand tegen de Arizona Cardinals speelden. Geweldige reclame voor Microsoft zul je denken, maar dat pakte anders uit. De sportcommentatoren zagen van afstand dat de coach een tablet gebruikte om aantekeningen te maken. Wat ze overduidelijk niet wisten is dat het om de nieuwe Surface Pro 3 ging. Ze suggereerden dat de coach moeite had om “door de galerij van de iPad” te scrollen.

Even daarvoor had Microsoft een miljoenendeal gesloten met de NFL dat het zich vijf jaar lang de leverancier van de ‘Tablet of the NFL’ mocht noemen. Overeengekomen bedrag: 400 miljoen dollar. Als de sportcommentatoren je Surface-tablet dan als een iPad omschrijven, helpt het niet om je product aan de buitenwereld te promoten. Vooral niet als je in je achterhoofd neemt dat miljoenen Amerikanen naar football kijken.

Ik gok dan ook dat Apple geen actie heeft ondernomen naar aanleiding van deze gratis reclame.

Commercial

Microsoft had wel een levensprobleem: de perceptie is dat de NFL iPads gebruikt in zijn wedstrijden. Hoe kan het Amerikaanse hard- en softwarebedrijf dit beeld rechtzetten?

Precies, door een reclame te lanceren. Om iedere vergissing te voorkomen, zegt het bedrijf nadrukkelijk dat de Surface-tablets de officiële tablet van de NFL is.

In de commercial zie je dat de coach de tablet gebruikt om aantekeningen te maken en schetsen van het speelveld toont om de spelers aanwijzingen te geven. Tevens zie je een arts die allerlei grafieken op het scherm roept om de gesteldheid van de spelers te bestuderen. Bellen met het thuisfront, wat muziek luisteren, een filmpje bekijken: ook de football-spelers zelf gebruiken de Surface Pro 3 om te ontspannen vlak voor de wedstrijd.

Halverwege de reclame zie je een waterdichte beschermhoes voor de Surface Pro 3. Microsoft benadrukt dat deze case niet te koop is voor consumenten, maar alleen voor de NFL ter beschikking is gesteld.

Ten slotte zie je een kijker die de wedstrijd vanaf zijn Surface Pro 3 bekijkt. Zodra hij juicht om de touchdown die zojuist gemaakt is, zie je hem snel terugschakelen naar zijn presentatie. Zodoende wil Microsoft laten zien dat de Surface Pro 3 niet alleen geschikt is om video op te bekijken, maar tevens om op te werken en multitasking.

Wat vind jij van deze commercial?

Share.

Gerelateerde tablets / apps

  • Schermdiagonaal 12 inch
  • Besturingssysteem Windows 8
  • Schermresolutie 2160 x 1440
  • Afmetingen 20.14 x 29.21 x 9.14 cm
  • Processor Vierde generatie Intel Core i3 i5 of i7 (dual-core)
  • Gewicht 798 gram
  • Opslagruimte 128 / 256 / 512 / 64
  • Alle specificaties

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer