Apple blokkeert wifi-tracking: nobel of vals?

0

Zodra Apple het iOS 8-besturingssysteem voor de iPhone, iPod en iPad vrijgeeft, kan dat een flinke slag toebrengen aan wifi-tracking in winkels. In het nieuwe mobiele operating system is een aanpassing doorgevoerd die het onmogelijk maakt om wifi-apparaten te volgen op basis van hun eigen uitgezonden signaal.

Daarmee lijkt een relatief nieuwe marketingtechniek in de kinderschoenen te sterven. Apple zegt met de wijziging de privacy van de gebruiker te willen waarborgen, maar is dat wel zo?

Willekeurig MAC-adres

Wifi-tracking is een relatief nieuwe techniek, waarbij het wifi-signaal van mobiele apparaten wordt gebruikt om gedrag van mensen in een ruimte te volgen. De mobiele apparaten hoeven daarvoor niet met een netwerk verbonden te zijn. De techniek wordt in Amerika op redelijk grote schaal toegepast, maar ook in Nederland wordt het gebruikt.

Belangrijk voor de werking van wifi-tracking is de unieke code die iedere wifi-ontvanger uitzendt, op zoek naar een zender. Dit zogenaamde MAC-adres wordt door wifi-trackers gebruikt ter identificatie. Het maakt het voor marketeers mogelijk om te bepalen hoe vaak een klant een locatie betreedt, hoe laat dat het geval is en hoe lang hij/zij binnen blijft. (Dat ‘MAC’ slaat dan ook niet op de naam van Apple’s eigen computers, maar is een afkorting voor ‘media access control’.)

Telefoons of tablets uitgerust met iOS 8 zullen dat MAC-adres vervangen door een willekeurig adres, zolang het apparaat op zoek is naar een netwerk. Het maakt de identificatie van klanten onbetrouwbaar en daardoor onbruikbaar. Met een iPhone-marktaandeel van zo’n 12 procent is dat een flinke tegenslag voor wifi-trackers in Nederland.

Herhaling

Het is niet de eerste keer dat Apple zich hard maakt voor de privacy van iDevice-gebruikers. In iOS 5 werden eveneens wijzigingen doorgevoerd om identificatiecodes af te schermen. Destijds had dit tot gevolg dat appbouwers niet langer toegang hadden tot het MAC-adres en een ander uniek ID, het UDID. Hierdoor konden ze niet meer op basis van deze nummers advertenties serveren of statistieken genereren.

Inmiddels is er een vervanger voor de UDID in de vorm van de IFA, de ‘identifier for advertisers’. Deze IFA is eveneens een unieke code, maar dan met opt-outmogelijkheid. Apple laat gebruikers dus nog steeds volgen, maar heeft nu het hele proces zelf onder controle.

iBeacons

Apple lijkt dus erg begaan te zijn met de privacy van gebruikers. En de wijzigingen die worden doorgevoerd zijn inderdaad in het voordeel van de consument. Toch lijkt het bedrijf met het vermommen van het MAC-adres een dubbele agenda te hebben.

Het mes snijdt in dit geval aan twee kanten. De grootste concurrent van wifi-tracking is Apple’s iBeacon-technologie. De techniek werkt niet met wifi, maar met Bluetooth, en hij werkt niet op basis van het MAC-adres.

Je iDevice is voortdurend op zoek naar de ‘bakens’ die een unieke code uitzenden. Dit gebeurt met behulp van Bluetooth Low Energy en je merkt er niets van. Uiteraard moet de Bluetooth-functie wel ingeschakeld zijn. Zodra je apparaat een iBeacon ontdekt, ontvangt hij de unieke code. Geïnstalleerde apps hebben toegang tot deze code en kunnen op basis ervan in actie komen.

Het privacyprobleem op basis waarvan Apple het MAC-adres vermomt, wordt in de eigen iBeacon-techniek dus zonder problemen geaccepteerd.

Slecht verliezer?

Het enige probleem is dat de wifi-functie van een gebruiker vaker ingeschakeld is dan de bluetooth-functie. Dit zorgt ervoor dat wifi-tracking een succesvollere start heeft gekend dan de iBeacon-technologie.

Je zou je daarom kunnen afvragen of Apple zich echt begaan voelt met de privacy van de gebruiker of zich gewoon een slechte verliezer toont.

Dit artikel verscheen eerder op MarketingFacts.nl

Share.

Over de auteur

Edwin is één van de oprichters van TabletGuide.nl. Hij richt deze website in 2010 op, samen met zijn collega Leon. Edwin is gadgetfreak en volgt het laatste nieuws op de voet. Als web developer is hij verantwoordelijk voor de techniek en het uiterl... Lees meer

Reageer