‘Tablet slecht voor ontwikkeling jong kind’

3

“De tablet blokkeert de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind volledig.” Dat zegt orthopedagoog en spraaktaalpatholoog dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer in een interview met het Reformatorisch Dagblad. Door de “beeldschermcultuur” wordt het contact van het kind met opvoedende volwassenen minder frequent, zegt de docent van de Stenden Hogeschool in het noorden van Nederland.

Goorhuis-Brouwer walgt van het beeld dat onze kroost structureel achter het scherm van de tablet-computer zit.

Volgens de docent zijn de activiteiten van het kind met een tablet te passief:

“Ze ontwikkelen in die jaren hun grove en fijne motoriek. Een kind wil omrollen, zitten, lopen of staan en de wijde wereld in.”

Ook de concentratie van kinderen is in het geding door structureel tabletgebruik. De informatie op het tabletscherm zou te snel zijn.

“Kinderen leren zich te concentreren door bijvoorbeeld zeer lang te kijken naar een plaatje in een boek.”

Goorhuis-Brouwer noemt het structureel gebruik van de tablet bij een jong kind dan ook “sociaal-emotionele verwaarlozing”.

Vanwege deze redenen raadt de orthopedagoog het gebruik van de tablet en apps af voor kinderen tot zes jaar.

Ook educatieve apps voor kinderen worden afgeraden, zegt de docent. Door het tweedimensionale en snelle karakter van de apps wordt de broodnodige motorische ontwikkeling verstoord en ontwikkeld het jonge kind niet de nodige concentratie.

De docent beredeneert dat ouders meer direct contact moeten houden met het kind. Spelletjes spelen, muziek maken en voorlezen zijn dan ook meer gewenste activiteiten.

Het hele interview is te lezen in het Reformatorisch Dagblad.

Share.

Over de auteur

Leon is mede-oprichter en redacteur van TabletGuide.nl. Deze tabletliefhebber heeft verschillende Android-tablets en telefoons, waaronder een Nexus 7 (2013), een HP SlateBook x2, ASUS FonePad en Nexus 5. Probeert in zijn vrije tijd de tablet regelmat... Lees meer

3 reacties

  1. Door de “beeldschermcultuur” wordt het contact van het kind met opvoedende volwassenen minder frequent, zegt de docent van de Stenden Hogeschool in het noorden van Nederland.
    Ik denk dat ze 100% gelijk heeft met deze uitspraak.
    Alleen vraag ik mij af of het mindere kontakt met deze ‘opvoedende’ volwassen godsdienstwaanzinnigen dan op zijn beurt geen groter voordeel is en van het dilema de tablet het minst erge is.

  2. Toevallig, ik las net een interessant stuk over de motorische ontwikkeling van kinderen op een website over sport- en beweeggedrag van jonge kinderen: Tym. Het was geschreven door sportarts Jessica Gal. Prettig, deze site benadert uitdagingen als hoe je je kind in beweging krijgt op een positieve en inspirerende manier…

  3. Vrijwel ALLE vormen van voorgekauwde vraag- en antwoordspellen waarbij een kind ALLEEN informatie aangeboden krijgt is niet goed voor de ontwikkeling ervan.
    Het is van groot belang dat een kind leert ZELF vragen te formuleren (in de trend van: papa/mama, waarom is …. ) en ook ZELF antwoorden leert zoeken.en gegeven antwoorden leert interpreteren, al dan niet met uitleg.
    ELKE vorm van (elektronische) aanbieden van informatie werkt maar voor een zéér korte tijd bij kinderen. Na een paar keer proberen weet ook een klein kind al welk antwoord op een vraag gekozen moet worden, zonder dat er BEGRIJPEN voor nodig is. Het wordt dan eigenlijk niet meer dan Monkey See-Monkey Do.

Reageer