Apple erkent 2 jaar garantie periode (en langer), maar alleen bij verkopende partij

1

Apple heeft haar verkoopvoorwaarden gewijzigd omtrent garantieperiode. Het bedrijf erkent dat de consument, volgens het de wettelijke EU-garantie, recht heeft op 2 jaar garantie op de aankoop van een Apple product. Het bedrijf erkent zelfs in de kleine lettertjes dat voor sommige EU-landen, waaronder Nederland, een langere conformiteitsperiode geldt, waarbij de verkopende partij garantie moet bieden op het verkochte product. Na verschillende klachten en dreigementen van consumentenorganisaties in Nederland en in het buitenland geeft Apple toe aan de Europese maatstaf.

Deze wijziging van Apple in haar juridisch statement is feitelijk geen verlenging van de garantie die je gegarandeerd krijgt van Apple. Apple houdt zich namelijk strikt aan de Europese wetgeving en het Nederlandse consumentenrecht. Daarin staat dat de verkopende partij “aansprakelijk is voor kosteloze reparatie of vervanging indien een product niet aan de overeenkomst voldoet”. Alleen klachten over ondeugdelijke producten (binnen 2 jaar) die direct bij Apple zijn gekocht, dus in de Online Apple Store of in de Apple Store in Amsterdam, behoren door Apple te worden behandelt. Als het Apple product bij een indirecte reseller is aangeschaft, bijvoorbeeld bij iCentre, Paradigit of Coolblue, dan moet de consument met het product terug naar de desbetreffende verkopende partij.

De 1-jarige garantie die Apple bood was, en is, een extra service van het bedrijf. In principe moest de consument altijd al terug naar de verkopende partij. Deze 1-jarige garantie die direct door Apple wordt behandeld geldt nu nog steeds. Consumenten die het product via een indirecte verkoper hebben aangeschaft kunnen in deze periode nog steeds bij Apple terecht voor kosteloze reparatie of een vervangend product.

Het Nederlandse consumentenrecht gaat verder dan de Europese wetgeving. In Nederland geldt de garantie voor een consument zo lang als de normale gemiddelde levensduur van het product. Wat dit is voor bijvoorbeeld een iPad is ons niet bekend, maar 2 jaar lijkt ons een redelijke termijn.

Apple  moest zich altijd al houden aan de EU-wet en het Nederlandse consumentenrecht als een product bij Apple wordt aangeschaft. De consument had altijd het recht om terug te gaan naar de verkopende partij. Indien men daar niet of onvoldoende geholpen zou worden dan kon de consument juridische stappen ondernemen. Apple werd hier al een keer gewaarschuwd door een Italiaanse rechtbank.

Meer informatie:

Europees Consumenten Centrum met uitleg EU-wetgeving
ConsuWijzer over het Nederlands Consumentenrecht
Nieuwe Apple garantie voorwaarden

Share.

Over de auteur

Leon is mede-oprichter en redacteur van TabletGuide.nl. Deze tabletliefhebber heeft verschillende Android-tablets en telefoons, waaronder een Nexus 7 (2013), een HP SlateBook x2, ASUS FonePad en Nexus 5. Probeert in zijn vrije tijd de tablet regelmat... Lees meer

1 reactie

  1. Inmiddels is de 2 jaar niet meer terug te vinden in de juridische informatie. Dit is vervangen door ‘Geen vaste duur (vereist mededeling aan de verkoper binnen bekwame tijd na ontdekking)’. Kijkend in de online store van Apple wordt nergens gewezen op de Europese voorwaarden; bij de garantievoorwaarden van bijvoorbeeld een iPad wordt alleen de beperkte 1 jaar garantie van Apple zelf aangehaald, en wordt AppleCare gepromoot om de uitbreiding naar 2 jaar garantie en telefonische ondersteuning.

    Mijns inziens blijft Apple hiermee eerdere oproepen van ondermeer consumentenorganisaties bewust negeren en wordt de consument hiermee in het ongewisse gelaten, met de volgende redenen:
    – verkoop van onnodige AppleCare abonnementen aan onwetende aankopers;
    – garantieclaims na de periode van 1 jaar standaard afwijzen en pas na protest van de consument honoreren (een praktijk waaraan ook verzekeraars zich graag schuldig maken bij verzoeken tot behandeling)..

    Microsoft heeft al diverse malen met een forse boete van de EU een tik op de vingers gekregen, omdat men zich niet aan de voorschriften hield. Misschien zou een soortgelijke actie Apple eindelijk dwingen om haar arrogante houding richting de consument en wetgeving te veranderen.

Reageer