Uitgevers tijdschriften en kranten storten zich op tablet applicaties

0

Sanoma heeft in Nederland het voortouw genomen door verschillende populaire web diensten aan te gaan bieden als applicaties op de iPad. Steeds meer uitgeverijen van zowel kranten als tijdschriften zien nieuwe kansen in de publiceren via tablets. Zowel het toekomstige bereik van tablets, de nieuwe mogelijkheden als nieuwe verdienmodellen spelen hierin een belangrijke rol.

Kort opeenvolgend zien nieuwe persberichten het daglicht over uitgevers die applicaties voor tablets gaan uitbrengen. Het meest recente voorbeeld is News Corp, dat een tijdschrift op de markt gaat brengen wat alleen beschikbaar zal komen op tablets zoals de iPad en de Samsung Galaxy Tab.

Ook De Persgroep, bekend van onder andere De Volkskrant, gaat haar 8 bekendste kranten uitbrengen op iPad applicaties. Bright zegt met een applicatie speciaal voor de iPad te komen, na het succes van hun applicatie op de iPhone. The New York Times heeft zelfs al een applicatie speciaal voor Android tablets.

Verschillende redenen brengen deze uitgevers tot het uitgeven van speciale tablet applicaties. Men is gedwongen om te gaan zoeken naar nieuwe markten gezien de terugloop van de oplages en de  advertentie inkomsten van de papieren varianten.

Een van die veelbelovende nieuwe kansen ziet men als applicaties op tablets. Tablets zijn hot. Fabrikanten struikelen over elkaar met het aankondigen van nieuwe modellen. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat de tabletmarkt groot gaat worden.

Een tweede reden voor uitgevers om zich te storten op tablet applicaties zijn de nieuwe creatieve mogelijkheden. Een tablet heeft veel meer mogelijkheden tot interactiviteit met de gebruiker. Daarnaast hoeft een applicatie niet alleen tekst en plaatjes te bevatten, maar kunnen ook bijvoorbeeld video’s of bewegende visuals worden toegevoegd. De ontwikkelingine hierin staan nog in de kinderschoenen.

Als derde geven applicaties de uitgevers mogelijkheden om op nieuwe manieren geld te verdienen. Een mogelijkheid is dat men met behulp van micropayments, bijvoorbeeld met Google Checkout of betalingen in Apple’s App Store, nieuwe edities van kranten of magazines kan kopen. Een recent voorbeeld is het koppelen van abonnementen aan de aanschaf van een tablet. Deze koppelverkoop is in de mobiele telefonie al heel gewoon. Het zal ons niet verbazen dat ook hierin nieuwe ontwikkelingen zullen plaatsvinden.

Share.

Over de auteur

Leon is mede-oprichter en redacteur van TabletGuide.nl. Deze tabletliefhebber heeft verschillende Android-tablets en telefoons, waaronder een Nexus 7 (2013), een HP SlateBook x2, ASUS FonePad en Nexus 5. Probeert in zijn vrije tijd de tablet regelmat... Lees meer

Reageer