Handleiding: Mijn tablet is kapot, wat moet ik doen?

13

Help, mijn tablet doet het niet meer, of hij is kapot gegaan. Wat moet ik doen? In deze tablet tip leggen we uit wat je moet doen als je Android-tablet, Windows-tablet of iPad niet meer werkt. Via een stappenplan kun je bepalen hoe je het beste, het snelst en (heel belangrijk) het goedkoopst je tablet weer aan de praat kunt krijgen.

Ga bij een niet werkende of kapotte tablet of iPad altijd eerst zelf op onderzoek uit. Soms kun je het euvel zelf verhelpen, wat je de rompslomp van een gang naar een reparatieadres of terug naar de winkel bespaart. Kun je het probleem niet zelf oplossen dan kun je kijken of je aanspraak kunt maken op de garantie van de tablet. Verrassend vaak zal je dit nog lukken, wat een eventuele dure reparatie voorkomt.

1. Tablet kapot: probleem zelf oplossen

Wat ook de reden is van de kapotte tablet of een niet werkende tablet of iPad, je moet eerst achterhalen of het een software- of hardware-probleem is. Werkt de tablet niet meer nadat hij is gevallen of in aanraking is gekomen met water, dan is het vaak een hardware-probleem. Werkt de tablet spontaan niet meer dan wijst dit vaak op een fout in de software. Vooral problemen met de tabletsoftware zijn vaak zelf op te lossen dus we raden je aan om bij een kapotte iPad of tablet eerst naar de software te kijken.

Software probleem

Dat je tablet niet meer werkt is vaker een foutje in de software, dan je zou denken. Hier vind je veel voorkomende problemen en enkele handige oplossingen:

  • Mijn tablet start niet meer op / accu werkt niet meer / accu loopt snel leeg. Laad de tablet of iPad eerst lang op met de originele lader. Start de tablet dan op door de aan/uit-knop lang ingedrukt te houden (= soft reset). Werkt het niet, zoek dan of je tablet mogelijk een klein reset-gaatje heeft in de behuizing die je met een naald of tandenstoker lang in kunt drukken. Of bekijk hier Een rood kruis-probleem van veel Samsung-tablets.
  • Ik krijg alleen een zwart beeld te zien. Wanneer je alleen een zwart (schijnend) beeld te zien krijgt en verder niks dan kun je kijken of een reset helpt. Loopt je accu snel leeg, lees dan eens deze tablet tip: Android tablet batterij besparen.
  • Ik krijg een Android-poppetje te zien bij het opstarten. Mogelijk heb je opgestart in een veilige modus of is de Android-software kapot. Probeer dan een handmatige harde reset van je Android-tablet.
  • Internet / WiFi werkt niet meer. Het ligt vaker aan de WiFi-instellingen of de software dat je internetverbinding niet wekt dan aan de WiFi-sensor zelf. Kijk eens bij deze veel voorkomende WiFi-verbindingsproblemen op je tablet of iPad.
  • GPS werkt niet meer. Check eerst bij Instellingen > Locatie naar je locatieinstellingen. GPS is niet meer als zodanig aanwezig in de Android-software. Stel ‘grote nauwkeurigheid’ in om je GPS (indien nodig) te activeren.
  • Het geluid werkt niet meer. Kijk eerst bij de Instellingen > Geluiden of alle volumes (tabletgeluid én meldingengeluid) open staan. Ook kun je het meldingengeluid instellen. Pas als je dan, bij bijvoorbeeld het kijken van een video, geen geluid hoort kun je denken aan een hardware-probleem.

Lukt het niet om het software-probleem zelf op te lossen dan kun je altijd een reset proberen, indien je de tablet nog wel aan kunt zetten. Een soft reset is de eerste poging die je kunt wagen, waarbij al je data behouden blijft. Lukt dat niet dan kun je overschakelen op een harde reset of het terugzetten van je Android-tablet naar fabrieksinstellingen of je iPad herstellen.

Android-tablet resetten
iPad resetten

We raden je dan ook altijd aan om een back-up te maken van je tablet:

Back-up maken van Android-tablet
Back-up maken van iPad

Hardware probleem

Sommige problemen met de tablet van de behuizing, bijvoorbeeld een kapot scherm, zijn natuurlijk niet zelf te repareren. Daarvoor verwijzen we je direct door naar stap 2. Wel kun je andere hardware-matige problemen mogelijk zelf oplossen. Hier volgt een opsomming:

  • Tabletscherm is kapot / scheur of ster in scherm. Kijk hiervoor bij stap 2. Helaas kun je dit niet zelf oplossen.
  • De tablet start telkens opnieuw op. Soms zit de aan/uit-knop vast in de behuizing en blijft daardoor permanent ingedrukt. Deze klacht horen we regelmatig bij Samsung-tablets. Probeer met een naald of tandenstoker te kijken of deze knop inderdaad niet ingedrukt blijft zitten.
  • Problemen met de accu of batterij. Vaak zijn accuproblemen op een tablet of iPad een softwarematig issue.  De accu heeft namelijk een chip die je kunt resetten. Kijk hiervoor bij de Software-problemen bij het soft resetten van je tablet. Het is altijd aan te raden dat je je tablet oplaadt met de originele lader om problemen te voorkomen. Laat de tablet ook regelmatig helemaal leeglopen waarna je de tablet weer helemaal vol laadt. Een rood kruis is een ook veel voorkomend probleem. De accu van een iPad en van vrijwel alle Android-tablets is niet zelf te vervangen. Kijk hiervoor bij stap 2 voor de garantie of reparatie van je tablet. Van sommige Windows-tablets is de accu te vervangen. Meer informatie hierover vind je op de website van de tabletfabrikant.
  • Behuizing is kapot. Ook hier valt vaak zelf niet veel aan te doen. Is de behuizing kapot maar werkt de tablet nog wel? In dat geval kun je overwegen een hoes of case aan te schaffen voor extra bescherming. Kijk hiervoor bij de tablet accessoires.

Let op: wanneer je zelf gaat knutselen aan je tablet, aangezien dit de eventuele garantie op je tablet ongedaan kan maken.

2. Tablet kapot: garantie of laten repareren?

Voordat je overgaat op een reparatie van je tablet, die je zelf moet bekostigen, of de aanschaf van een nieuw tablet, indien je tablet helemaal kapot is, raden we je aan om toch even te kijken of er toevallig nog garantie op je tablet zit.

Tablet & Garantie

Op elk product dat je als consument koopt in Nederland heb je namelijk consumentenrechten in bijvoorbeeld de vorm van een wettelijke garantie. Voor een tablet-computer geldt dat je altijd aanspraak kunt maken, minimaal tot 2 jaar na aankoop van de tablet of iPad, op de garantie. Gedurende die periode van minimaal 2 jaar moet je kunnen beschikken over een goed functionerende tablet. Is dat niet het geval dan moet de verkoper een oplossing voor je bieden. Let op: deze wettelijke garantie van minimaal 2 jaar geldt ook als je expliciet een (fabrieks)garantie hebt gekregen die korter is!

Lees hier meer over tablet garantie.

Het kan ook zijn dat je aanspraak kunt maken op een verzekering, bijvoorbeeld een WA-verzekering van iemand die de tablet per ongeluk kapot heeft gemaakt of heeft beschadigd. Of mogelijk een reisverzekering die de schade aan een tablet in het buitenland voor je kan vergoeden.

Tablet repareren

Heb je geen recht meer op garantie en is de tablet kapot door een hardware-probleem, dan kun je kijken of de tablet nog te repareren valt. Ga hiervoor naar een expert of ga neem contact op met de tabletfabrikant voor de mogelijkheden.

Bekijk hier een overzicht van tablet reparatieadressen in Nederland en België.

Heb je je antwoord nog niet gevonden? Stel dan je vraag over jouw kapotte of niet werkende tablet in het TabletGuide Vraag en Antwoord-forum.

Was dit nuttig?


+132 -168


Niet nuttig?
Stel dan je vraag op onze Vraag & Antwoord pagina.

Deze pagina is onderdeel van het 'Tablet tips en trucs' overzicht. Wil je meer tips voor het gebruik van je tablet? Ga dan terug naar de Tablet tips en trucs startpagina.
Share.

13 reacties

  1. Allemaal heel erg leuk, die tips, maar het zijn gewoon open deuren.

    Twee tablets gehad die gestorven zijn aan schermbreuk. Nou, dan helpen jullie tips echt niet meer hoor. 😉

    Repareren was duurder dan een nieuwe tablet kopen.

  2. jolanda cramer op

    Goede avond
    Ik heb een Samsung tab 3 10.1 nu wilde ik hem van de oplader halen en aanzetten heb ik een wit scherm en reageert nergens op iemand een idee wat dit is?

      • Ik las dat het iets met een update kon zijn. Weet alleen de oplossing niet meer.

        Goed dat jullie zeggen eerst even zelf te kijken. Software problemen zijn vaak ook op te lossen door even je probleem te googlen. Diverse Fora en posts komen dan met oplossingen. Hardware problemen is natuurlijk een geval apart.

  3. Hallo,
    Ik heb een sony tablet s, hij start niet op, alleen de begin-streepjes zijn te zien. nu probeer ik via internet via miin laptop erin te komen. Ik zoek de drivers die zorgen dat mijn laptop de tablet lezen kan.

  4. Vorige week mn iPad mini scherm stuk, verschillende repair shops benaderd wat de kosten zouden zijn. Allemaal ver boven de 100 euro. Dat vond ik erg prijzig dus ben maar door gaan zoeken. Toen via OMT blog terecht gekomen bij een onderdelen shop waar je losse Apple onderdelen kon krijgen, daar mijn scherm besteld en mbv YT instructievideo zelf gemaakt. Ik kan iedereen als tip meegeven dat het de moeite waard is om zelf proberen te maken. Het heeft me wel heel wat hoofdpijn opgeleverd maar uiteindelijk is het gelukt en mocht er in de toekomst nog iets stuk gaan dan ben ik wel een stuk beter voorbereid op de kosten/moeite om het te (laten) maken.

  5. Tablets en laptops kan je tegenwoordig overal goedkoop laten repareren.
    Er zijn steeds meer bedrijven die gespecialiceerd zijn in het repareren van Schermen en Moederboarden.

  6. Hey ik heb een week terug mijn Alcatel tablet laten vallen alles doet het nog behalve mijn touchscreen
    als iemand mij kan helpen waardeer ik dat.

  7. Mijn tablet is op de grond gevallen er zit aan de onderkant en een beeyje in heg schrem 3 krassen maar toennik hem aan deed deed de tatch screen aan de bovenkant een heel groot stuk het niet meer help

  8. het scherm en de touchfunctie werkt maar de kleuren zijn niet goed en het beeld trilt-flikkert en soms zie je een balk met vertekend beeld. Wat is er stuk en moet gerepareerd worden? al gereset maar probleem blijft.

Reageer