Tabletmarkt daalt voor tiende kwartaal op rij

0

Het gaat niet goed op de wereldwijde tabletmarkt. In de eerste drie maanden van het jaar gingen er slechts 36,2 miljoen tablets over de toonbank. Daarmee daalt de handel in deze handhelds voor het tiende kwartaal op rij.

Dat schrijft marktonderzoeker IDC in de laatste editie van haar Wordwide Quarterly Tablet Tracker.

Het gaat al geruime tijd niet goed op de tabletmarkt. Dat was in de beginperiode -ruwweg tussen 2010 en 2013- wel anders. Toen waren ze bijna niet aan te slepen. Nu zien we het tegengestelde beeld. Kwartaal na kwartaal kopen we steeds minder vaak een nieuwe tablet. Daarvoor zijn volgens marktanalisten verschillende redenen aan te wijzen.

Oververzadiging is een veelgehoord argument: er zijn simpelweg te veel -of in ieder geval meer dan voldoende- tablets in omloop. Simpel gezegd: het aanbod is groter dan de vraag. Het feit dat smartphones steeds groter worden, zorgt ervoor dat consumenten er steeds minder vaak voor kiezen om naast een mobiele telefoon ook een tablet te kopen. Wat is de toegevoegde waarde immers van een tweede apparaat als je eerste groot genoeg is? Tot slot zijn tablets geen persoonlijke apparaten zoals smartphones: het zijn veelal gezinsapparaten die met de hele familie worden gedeeld.

Recente ontwikkelingen

Deze ontwikkelingen hebben zichtbaar hun weerslag op de tabletmarkt. Voor het tiende kwartaal op rij worden er wereldwijd minder tablets verkocht. In januari, februari en maart werden er slechts 36,2 miljoen tablets verkocht. Volgens de analisten van het IDC is dit resultaat goed voor een daling van 8,5 procent.

Ondanks de tegenvallende verkoopcijfers is Apple nog altijd de grootste tabletproducent ter wereld. Eerder deze week maakte het bedrijf haar kwartaalcijfers bekend. Daaruit bleek dat er in de eerste drie maanden slechts 8,9 miljoen iPads zijn verkocht, een daling van 13 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks hebben de Amerikanen een marktaandeel van 24,6 procent op de wereldwijde tabletmarkt.

Op afstand volgt Samsung: de Zuid-Koreanen verkochten in het eerste kwartaal zo’n 6 miljoen tablets. Wie weet dat het bedrijf het volgende kwartaal met betere cijfers op de proppen komt: dan zien we of tablets als de Samsung Galaxy Tab S3 en Samsung Galaxy Book zijn vruchten afwerpen. De top vijf wordt aangevuld met Huawei (2,7 miljoen tablets), Amazon (2,2 miljoen tablets) en Lenovo (2,1 miljoen tablets).

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer