iPad-verkoop onderuit, omzet en winst omhoog

0

Apple heeft haar laatste kwartaalcijfers gepresenteerd. Daaruit blijkt dat in de eerste drie maanden van het jaar de verkoopcijfers van de iPad aanzienlijk lager zijn uitgevallen. Ook de iPhone, vanuit commercieel perspectief bekeken meest lucratieve product van Apple, liet het afweten. Desondanks stegen de omzet en winst.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Apple dinsdagavond Nederlandse tijd bekend heeft gemaakt.

iPad

De iPad is al jaren het grootste zorgkindje van Apple. Jaar na jaar nemen de verkoopcijfers van de eens zo populaire tablet af. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat mensen jarenlang met een tablet doen. In tegenstelling tot smartphones worden tablets gemiddeld niet iedere twee jaar vervangen door een nieuw model. Daarnaast zijn tablets geen persoonlijke apparaten zoals smartphones, maar gezinsapparaten. En zijn consumenten uitgekeken op hun tablet, dan maken ze vaak iemand anders blij met hun oude apparaat. Zodoende heeft deze persoon geen (nieuwe) tablet te kopen.

Volgens de laatste kwartaalcijfers verkocht Apple in de maanden januari, februari en maart 8,92 miljoen iPads. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 10,25 miljoen. Omgerekend daalde de iPad-verkoop in een jaar tijd dus met 13 procent. Misschien dat de nieuwe iPad die onlangs werd gepresenteerd daar in het tweede kwartaal verandering in kan brengen.

iPhone en andere producenten

Ook de iPhone-verkoop, het meest winstgevende product uit Apple’s portfolio, viel lager uit. Analisten dachten juist dat de iPhone 7 en iPhone 7 Plus de verkoopaantallen zouden stimuleren. Dit effect lijkt zich te beperken tot december, toen Apple een recordaantal mobiele telefoons verkocht. Al met al verkocht Apple in de eerste drie maanden van het jaar 50,8 miljoen iPhones. Een jaar eerder waren dat er nog 51,2 miljoen.

In andere productgroepen ging het gelukkig een stuk beter. Apple verkocht 5 procent meer Mac-computers (4,2 miljoen). De omzet uit diensten steeg met 17,5 procent tot net iets meer dan 7 miljard dollar. De grootste melkkoe is de categorie ‘Overige’. In deze categorie zijn producten als de Apple Watch, Apple TV en AirPods opgenomen. De omzet in dit segment steeg met ruim 31 procent tot 2,9 miljard dollar.

Per saldo boekte Apple een winst van 11 miljard dollar, een toename van 4,8 procent. De omzet steeg met 4,6 procent tot 52,9 miljard dollar. Voor het tweede kwartaal verwacht Apple een omzet te genereren dat tussen de 43,5 en 45,5 miljard dollar ligt.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer