De iPad, iPhone, iPod, Apple Watch: het zijn slechts enkele producten uit het assortiment van Apple. Als we naar de verkoopcijfers van deze producten kijken, dan is zonder meer de iPhone het grootste commerciële succes van het Amerikaanse bedrijf. Toch is het niet het meest geliefde product onder consumenten: dat is namelijk de iPad.
Dat schrijft investeringsmaatschappij Morgan Stanley in een onderzoeksnotitie, die Business Insider heeft ingezien. De firma heeft zes weken lang na de lancering van de Apple Watch een enquête gehouden. Daarin vroegen de onderzoekers consumenten wekelijks hoe graag zij een smartwatch wilden hebben. De resultaten zijn vergeleken met dezelfde onderzoeksvraag bij de allereerste iPad en iPhone en in een grafiek gezet.
En wat blijkt? Bij de lancering is ieder product zeer gewild onder consumenten, maar de vraag naar het betreffende product stort snel in. Vooral met de iPhone gaat het snel bergafwaarts: na zes weken heeft zo’n driekwart van de ondervraagden interesse verloren in de nieuwe iPhone. Ook de iPad en Apple Watch laten geen rooskleurig beeld zien, maar de vraag herstelt zich enigszins na zes weken.
Lichtpuntje: de belangstelling voor de Apple Watch is 20% hoger dan bij de lancering van de allereerste iPhone in 2007. Daar moet wel bij gezegd worden dat de iPhone een revolutionair nieuw en onbekend product was: het was de eerste smartphone zonder fysieke toetsen en touchscreen. Wellicht dat dit consumenten aan het twijfelen bracht, maar vandaag zijn we niet anders gewend. Een andere kanttekening is dat zowel de iPhone als Apple Watch in beperkte hoeveelheden beschikbaar was bij de lancering.
Aan het einde van de dag is de iPad met stip het meest favoriete Apple-product onder consumenten.
Hoe zit dat bij jullie? Wachten jullie vol spanning totdat de Apple Watch in Nederland te koop is, of heb je liever een iPad of iPhone? Kortom, wat is jouw favoriete Apple-product?