Online winkelen via tablet wint aan populariteit

0

Dat we steeds vaker kleding en andere producten via internet bestellen is niks nieuws onder de zon. Dat we hierbij steeds vaker onze tablet en smartphone gebruiken wel. Uit de laatste cijfers blijkt dat 23 miljoen aankopen via een mobiel apparaat hebben plaatsgevonden, omgerekend 18% van het totaal. Ook besteden we gemiddeld een hoger bedrag als we via een tablet online shoppen.

Dat blijkt uit berekeningen van de eCommerce Payment Monitor van marktonderzoeker GfK.

In heel 2014 bestelden we met z’n allen 127,4 miljoen een product via internet. Driekwart van de aankopen vond plaats via een desktop of laptop. 23 miljoen bestellingen, omgerekend 18%, werden via een tablet of smartphone geplaatst.

Kijken we naar de betaalmethode van onze online aankopen, dan steekt iDeal met kop en schouders boven de rest uit. Ruim de helft van alle bestellingen (54%) werd met iDeal betaald. De creditcard staat met 11% op de tweede plaats als favoriete betaalmiddel. Op de tablet werd het afgelopen jaar 48% van alle aankopen betaald met iDeal, 18% met een creditcard.

Aankoopbedrag

Uit de cijfers blijkt verder dat we online gemiddeld 121 euro spenderen als we met een desktop of laptop bestellingen plaatsen. Op onze smartphone en tablet ligt dat bedrag aanzienlijk lager, maar de onderzoekers constateren wel een stijging. In de eerste helft van 2014 besteedden we gemiddeld 43 euro via onze smartphone, het tweede halfjaar steeg dat bedrag naar 50 euro. Op tablets steeg het gemiddelde aankoopbedrag van 77 euro in de eerste helft naar 80 euro het tweede halfjaar.

Verreweg de meeste online bestellingen verrichtten we vanuit ons huis. Driekwart van alle aankopen (76%) op een smartphone vond thuis plaats, voor tablets was dat 96%.

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org bleek onlangs nog dat we het afgelopen jaar voor bijna 14 miljard euro online aankopen verrichtten, een groei van 8,4% ten opzichte van 2013.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media en bloggen. Door de jaren heen heeft hij diverse webredacties v... Lees meer

Reageer