Lichte groei tabletmarkt in 2014

0

De algehele tabletmarkt groeit nog wel in 2014, maar de dubbele groeicijfers behoren tot het verleden. Het aantal verkochte tablets wereldwijd stijgt naar 235,7 miljoen, omgerekend een groei van 7,2% ten opzichte van vorig jaar.

Dat berekent International Data Corporation (IDC) in zijn rapport Worldwide Quarterly Mobile Device Trackers.

En hoewel het nieuws als muziek in de oren klinkt, is het niet direct aanleiding om te juichen. In 2013 groeide de internationale tabletmarkt nog met een ongekende 52,5%. Daarvan is anno 2014 nog slechts een fractie van over. Dat komt onder meer omdat de iPad-verkoop het hele jaar al tegenvalt. De eerste drie kwartelen moest Apple noodgedwongen lagere verkoopcijfers in de boeken noteren.  De onderzoekers van het IDC schatten dat het Amerikaanse technologiebedrijf dit jaar niet meer dan 64,9 miljoen iPads verkoopt. Daarmee behaalt Apple een marktaandeel van 27,5%, een afname van 12,7% ten opzichte van afgelopen jaar.

Met Android daarentegen gaat het een stuk beter. Het IDC berekent dat er dit jaar 159,5 miljoen Android-tablets over de toonbank gaan, een stijging van 16% ten opzichte van vorig jaar. Daarmee behaalt Googles mobiele besturingssysteem een marktaandeel van 67,7%. Microsofts aandeel op de tabletmarkt stijgt met 10,9 miljoen verkochte Windows-tablets naar 4,6%, een stijging van 67,3%.

Het IDC schat dat er in 2018 285,9 miljoen tablets verkocht zullen worden. Onderzoekers gaan daarbij uit van een gemiddelde jaarlijkse groei van 3,8%.

Ontwikkelingslanden

Dat de groei van de tabletmarkt zo laag uitvalt komt niet als een verrassing uit de lucht vallen. Door de populariteit van phablets, verzadiging van de Westerse markt, beperkte innovatie en het feit dat tablets een lange levenscyclus hebben (consumenten kopen niet ieder een nieuwe tablet) verwachtten experts al dat het aantal verkochte tablets in 2014 flink zou afnemen.

Meer dan eens is de verwachting uitgesproken dat de groei van de tabletmarkt afkomstig is van Aziatische landen en ontwikkelingslanden. De cijfers van het IDC laten echter een ander beeld zien. Volgens het onderzoeksbureau liggen de groeicijfers van ontwikkelde landen en ontwikkelingslanden dicht bij elkaar (50,6% tegenover 49,4%). Op middellange termijn verwachten de onderzoekers dat dit niet sterk zal veranderen.

Ook in Nederland is het einde van de groei in zicht. Onderzoeksbureau GfK concludeerde in juni dat de Nederlandse tabletmarkt nog wel groeit, maar dat de rek eruit is. Er is één groep in ons land waar het tabletbezit nog steeds groeit: 65-plussers. Net iets meer dan de helft (52%) van deze groep heeft inmiddels een eigen tablet.

Share.

Over de auteur

Anton (1983) is schrijver in hart en nieren. Na zijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heeft hij zich volledig gericht op webredactie, online journalistiek en bloggen. De afgelopen jaren heeft hij diverse webredacties versterkt en vo... Lees meer

Reageer