Tablet war: Samsung nadert Apple

0

Samsung groeit en Apple daalt. Zo kunnen we de marktontwikkelingen in de tablethandel omschrijven in het derde kwartaal van 2014. De zomer van dit jaar kende op de tabletmarkt een grillig verloop. Samsung maakte een flinke inhaalslag, kijkende naar de maanden juli, augustus en september. Alleen moeten we wel een kanttekening maken bij de presentatie van deze cijfers we. De resultaten worden elk kwartaal bijgehouden door IDC.

Apple rapporteerde haar iPad-verkoopaantallen twee weken geleden al. Daaruit bleek al dat de verkoop van de iPad aan het inzakken is. Het derde kwartaal van Apple is doorgaans al een van de moeilijkste kwartalen volgens de jaarlijkse trend. Echter, dit jaar zakte de verkoopaantallen ook kijkend naar hetzelfde kwartaal van 2013. En dat is alweer het tweede kwartaal op rij .Een fenomeen dat we nog niet eerder zagen bij de verkoopaantallen van de Apple-tablet. In het derde kwartaal gingen dan ook nog ‘maar’ 12 miljoen iPads over de toonbank. Een daling van 12,8 procent. Apple blijft met haar iPad-lijn nog wel de grootste tabletfabrikant ter wereld.

Bij Samsung kan men daarentegen voorzichtig optimistisch terugkijken op een prima resultaat. De verkoopaantallen van de Zuid-Koreaanse elektronicagigant stegen met 600.000 naar bijna 10 miljoen stuks. Dat is een groei van 5,6 procent ten opzichte van een jaar geleden.

ASUS hield een gelijke tred ten opzichte van het vorige jaar met zo’n 3,5 miljoen verkopen.

De grote winnaar uit de top 5 van de A-merken is Lenovo. De Chinese computerfabrikant wist haar verkoopaantallen van tablets met 30 procent op te krikken naar 3 miljoen stuks. Frappant lijkt de binnenkomst in deze top 5, op plek nummer 5, van de onbekende fabrikant RCA. Met 2,6 miljoen verkochte exemplaren wist het bedrijf vooral scholieren en winkelketens te overtuigen met goedkope budget-tablets. De markt is verder enorm verdeeld. Alle andere tabletfabrikanten bij elkaar halen een marktaandeel van meer dan 41 procent.

De verkoopcijfers van het derde kwartaal zijn dit jaar lastig uit te leggen in een trend. Zo zagen we dat Samsung in het voorjaar verschillende nieuwe tablets uitbracht, zoals de Galaxy Tab 4-lijn en de Samsung Galaxy Tab S-tablets, waarbij de oudere modellen in de aanbieding gingen of vaak weg werden gegeven bij de aankoop van een ander Samsung-product. Apple, daarentegen, wist in het derde kwartaal weer een geruchtenmachine te genereren voor de nieuwe iPads die in oktober gepresenteerd werden. Dit stopt doorgaans de verkoop van de oude iPad-exemplaren en zal waarschijnlijk in het vierde kwartaal weer een enorme boost geven aan de iPad-verkoopaantallen. Ook zijn sinds kort de oudere iPads in prijs verlaagd.

In het algemeen steeg de wereldwijde tabletmarkt ten opzichte van een jaar eerder met zo’n 11 procent. De tabletmarkt lijkt in groei af te nemen. Tablets krijgen meer concurrentie van groter wordende telefoons. Daarnaast is de verzadiging van de tabletmarkt in volle gang. Zo beschikt inmiddels meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens over één of meerdere tablet-computers in huis.

Share.

Over de auteur

Leon is mede-oprichter en redacteur van TabletGuide.nl. Deze tabletliefhebber heeft verschillende Android-tablets en telefoons, waaronder een Nexus 7 (2013), een HP SlateBook x2, ASUS FonePad en Nexus 5. Probeert in zijn vrije tijd de tablet regelmat... Lees meer

Reageer